Ahold-ceo: ‘Wij zijn dé fusiepartner onder de supermarkten’

114 m² vol techniek: Albert Heijn test digitaal winkeltje in Zaandam

Frans Muller gaat als topman van Ahold Delhaize op overnamepad in de Verenigde Staten. Het supermarktbedrijf is volgens hem de aangewezen partij om het voortouw te nemen om de versnipperde markt aan de Amerikaanse oostkust te consolideren. In die regio is Ahold Delhaize marktleider.

Het supermarktbedrijf haalt er bovendien zo’n zestig procent van zijn omzet vandaan.

‘We hebben een sterk marktaandeel in de regio’s waar we actief zijn. Dat geeft ons een goede uitgangspositie om ons in het overnamespel te werpen’, vertelde Muller dinsdag in New York. Daar hield het Nederlands-Belgische bedrijf een bijeenkomst voor met name Amerikaanse beleggers en analisten.

De keuze om dat in de VS te doen was niet toevallig. Muller, die deze zomer de leiding overnam van Dick Boer, heeft groei in Amerika tot een speerpunt gemaakt. En dat is nodig ook. De grootste Amerikaanse keten, Stop & Shop, is sleets geworden en groeit al jaren niet meer. Ahold Delhaize trekt de komende jaren zo’n € 150 mln uit om winkels op te knappen.

Ook online gaan de zaken nog niet zoals Muller zou willen. Bezorgdienst Peapod wist de omzet het afgelopen kwartaal met 12% te verhogen, maar ‘onze ambitie is om harder te groeien’, aldus de topman. Ter vergelijking: in Europa groeit de e-commerce van Ahold Delhaize met zo’n 30% per jaar. Het bedrijf wil vanaf komend jaar €200 mln extra investeren in de Amerikaanse en Europese e-commerce.

Dat is een vechtmarkt, waarin Ahold Delhaize het moet opnemen tegen grootmachten als Walmart en internetreus Amazon. Toen dat laatste bedrijf vorig jaar de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods overnam, kreeg het aandeel Ahold Delhaize meteen een flinke knauw. Muller praat met respect over zijn tegenstrevers, maar is niet bang. ‘We kunnen ons op veel vlakken meten met Amazon.’

Krachtmeting in Amerika

De krimpende omzet van eerder dit jaar in de Verenigde Staten is al omgebogen in groei, maar Ahold Delhaize heeft daar nog veel werk te doen. Het supermarktconcern wacht daar een krachtmeting met de goedkope supermarktketens Aldi en Lidl, die aan de lopende band Amerikaanse winkels openen.

Daarnaast hebben techbedrijven met diepe zakken de markt voor dagelijkse boodschappen ontdekt. Amazon nam de Whole Foods-keten over en marktleider Walmart is een samenwerking aangegaan met Microsoft.

De nieuwe toetreders kunnen een impuls geven aan de overname- en fusiegolf onder supermarkten in de VS. Ahold Delhaize kan jacht maken op kleinere concurrenten, maar het is ook niet uitgesloten dat het concern zelf prooi wordt van grote Amerikaanse bedrijven. Dat zou kunnen leiden tot een afsplitsing van het Europese deel van Ahold Delhaize.

Allemaal redenen voor de top van Ahold Delhaize om vaart te maken met investeringen in technologische vernieuwingen. Winkels zonder kassa’s, aanbiedingen op maat en online bestelde boodschappen en ophalen of laten bezorgen zullen in Amerika al snel normaal worden.

Dat is een vechtmarkt, waarin Ahold Delhaize het moet opnemen tegen grootmachten als Walmart en internetreus Amazon. Toen dat laatste bedrijf vorig jaar de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods overnam, kreeg het aandeel Ahold Delhaize meteen een flinke knauw. Muller praat met respect over zijn tegenstrevers, maar is niet bang. ‘We kunnen ons op veel vlakken meten met Amazon.’

Wat moet er gebeuren om in de VS online met 30% per jaar te gaan groeien?

‘We breiden volgend jaar al het aantal ophaalpunten voor online-bestellingen flink uit: van 250 naar meer dan 600. Die hebben we nodig omdat klanten steeds meer om levering op dezelfde dag vragen. Dat segment groeit sneller dan levering de volgende dag.’

Het is moeilijk om als supermarkt online geld te verdienen. Waarom dan toch die investeringen?

‘Je hebt geen keuze. Als je dit niet doet, verlies je de klant, omdat die zowel in de winkel als online door ons bediend wil worden. Maar als we hierin met dertig procent per jaar kunnen groeien, kan het ook financieel interessant worden. Bovendien zal het gebruik van nieuwe technologie, zoals geautomatiseerde distributiecentra, ons helpen om kosten te besparen.’

Hoe sterk is Ahold Delhaize in vergelijking met de concurrentie, zoals Amazon?

‘Op veel vlakken doen we niet onder voor Amazon. Denk aan contactloos betalen en de kassaloze winkels waarmee we bij Albert Heijn experimenteren. Albert Heijn loopt in een aantal dingen behoorlijk voor, zoals wat wij de digitale klantenreis noemen. Ook bol.com is ver in het gebruik van data om klanten persoonlijk te benaderen en in België heeft Delhaize een heel goed loyaliteitsprogramma. Dat is heel krachtig, maar als we die ervaringen en kennis binnen het bedrijf meer delen, zit daar nog veel meer potentieel in.’

‘Als we met online boodschappen dertig procent per jaar kunnen groeien, kan het ook financieel interessant worden’

Was Ahold Delhaize dan te veel een eilandrijk, een verzameling losse merken?

‘Eilandenrijk wel erg negatief. Maar ik vertel onze mensen dat samenwerken noodzakelijk is, anders redden we het niet. Ik ben zeer positief over het delen van kennis tussen de verschillende merken, maar dan moet je wel kunnen delen. Je moet het niet erg vinden dat je iets niet zelf hebt bedacht. En dat heeft weer te maken met mensen en leiderschap. Het begint bij mij.’

Wat doet u dan?

‘Als ik zie dat mensen zaken delen, zeg ik: “dat is cool wat daar gebeurt.” Zo gebruiken we in Nederland bijvoorbeeld een algoritme van Peapod. Ik denk dat het bewustzijn bij iedereen wel is geland, zeker bij de leiders binnen het bedrijf. Maar het gaat niet met alleen maar goede wil. Ik heb daar wel druk voor moeten zetten.’

‘Ahold Delhaize een eilandenrijk? Dat vind ik wel erg negatief’

U zoekt die samenwerking ook nadrukkelijk met andere bedrijven, met name met tech-ondernemingen.

‘De technologische veranderingen bijsupermarkten gaan zeer snel. De wereld is te complex geworden om niet samen te werken. En wat is er mooier dan met bijvoorbeeld met Microsoft samen te werken? Om samen met anderen oplossingen te bedenken voor gezondheidsproblemen of duurzame plastics?

U zet nadrukkelijk de deur open voor overnames in de VS. Is er veel te koop?

‘De markt zal gaan consolideren, doordat verschillende supermarkten de investeringen in technologie niet meer kunnen bijbenen. Daardoor komen er bedrijven op de markt. We zullen heel selectief kijken, welke van die bedrijven ons kan helpen om onze aanwezigheid te versterken en ons marktaandeel te laten groeien. We nemen nu al af en toe vier of vijf winkels over, maar er gaan ook hele ketens op de markt komen. Door onze relatief grote marktpositie zijn wij dè fusiepartner.’

‘Verschillende supermarkten kunnen de investeringen in technologie niet meer bijbenen. Daardoor komen er ketens op de markt.’

Hoe belangrijk is het voor Ahold Delhaize om meer schaalgrootte te krijgen?

‘Dat is om meerdere redenen belangrijk. Schaal draaide altijd om inkoopkracht. Denk aan goedkoop luiers of IT-diensten inkopen, of het afsluiten van een goed contract bij PostNL voor de bezorging van pakketten. Maar nu komt daar volgens mij een component bij: technologie.’

Wat betekent dat voor een supermarktbedrijf?

‘Als je wilt samenwerken met de beste technologiebedrijven, moet je ook voor hen interessant zijn. Zij kunnen maar een beperkt aantal klanten bedienen en werken graag samen met grote, internationale bedrijven. Schaalgrootte is dus belangrijk. Je moet goede kaarten hebben om met de interessante tech-bedrijven te werken en die hebben wij.’

 

Bron: FD.nl


Gerelateerde artikelen