Ahold Delhaize onderzoekt robotica en AI met TU Delft

Whitepaper | De toekomst van de supermarkt en de impact op het vastgoed

Ahold Delhaize sluit een vierjarige samenwerking met de TU Delft om samen het domein van robotica en kunstmatige intelligentie te verkennen. Met Yes!Delft en RoboValley werken de partijen vervolgens naar concrete toepassing.

“We weten nog niet wat we niet weten”, zegt CEO Frans Muller van Ahold Delhaize als reactie op de vraag waar de samenwerking toe leidt. Vanochtend zette hij in Delft de handtekening onder een contract waarbij het supermarktconcern zijn kennis, data en praktische vraagstukken neerlegt bij Zuid-Hollandse onderzoekers.

Kunstmatige intelligentie (AI) in de supermarkt

Een bewust niet benoemd aantal promovendi, en met hen tientallen masterstudenten, richten zich vooral op AI-onderzoek voor instore-, delivery- en fulfillmentrobotica. De nieuw opgedane kennis wordt overgedragen naar bijvoorbeeld bol.com, Albert Heijn en Gall & Gall.

Muller schetst een paar mogelijke voorbeelden waar de samenwerking toe kan leiden: “We kunnen de beschikbaarheid van producten in de schappen controleren” en geautomatiseerd bijvullen “maar het schap kan je ook adviezen geven over welke wijn jij zou willen bij een bepaald gerecht.” Het ligt ook voor de hand dat er wordt gezocht naar het optimaliseren van de (kosten van) de last mile.

AIRlab

“We willen ook het MKB nadrukkelijk meenemen in deze reis. Ze moeten ook kunnen profiteren van de kennis die we hier opdoen.” Ahold Delhaize was daarom een van de launching partners in het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI). Het supermarktbedrijf richtte daar het onderdeel AIRlab op, een onderzoekslab voor kunstmatige intelligentie in de retail. Die samenwerking is met de Universiteit van Amsterdam. Het project met de TU Delft is de tweede in zijn soort en Muller sluit volgende AI-samenwerkingen niet uit.

Het AIRlab werd in april 2018 opgericht. Bij bol.com zitten vier à vijf onderzoekers die recent al een aantal voorstellen konden presenteren om de algoritmes van het warenhuis te verbeteren. Het bedrijf heeft ook op basis van de wetenschappelijke impulsen de inkopen voor zijn 41 winkels samengevoegd tot zeven inkoopclusters. Dat werkt efficiënter.

 

Bron: Emerce


Gerelateerde artikelen