Albert Heijns vernieuwer: superslim en scherp

Vernieuwing in supermarkt Albert Heijn: Deli Kitchen

Vernieuwing in supermarkt Albert Heijn: Deli Kitchen

Marit van Egmond maakte van het stoffige Gall & Gall weer een hippe wijnwinkel. Nu komt ze – als eerste vrouwelijk ceo – bij Albert Heijn aan het roer te staan. ‘Ze is niet bang nieuwe dingen te doen.’

Het is snel gegaan met Marit van Egmond. Twintig jaar geleden begon ze als trainee bij Albert Heijn en sinds twee weken is ze de baas van Nederlands grootste supermarktketen. Kennissen roemen haar nuchtere instelling en haar vermogen om te innoveren. ‘Een truttige, glutenvrije voorleesmoeder ben ik niet’, schreef ze zelf ooit in een column voor vakblad Distrifood.

Beide eigenschappen zal de 45-jarige Brabantse hard nodig hebben in haar nieuwe baan. De supermarktwereld verandert in hoog tempo, omdat de voorkeuren van klanten ook snel veranderen. Zij bestellen hun boodschappen steeds vaker via internet, willen meer gemaksvoedsel en kopen meer vegetarische of zelfs veganistische producten.

‘Marit kan snel innoveren. Ze is niet bang om nieuwe dingen te doen en zet ze snel in de markt.’
~ Hanneke Faber, president Europa bij Unilever

Aan Van Egmond de taak om slim op die trends in te spelen en de klant zo veel mogelijk te volgen. Dat is makkelijk gezegd, maar de praktijk is weerbarstig. E-commerce vreet omzet weg bij de klassieke supermarkt, die daarom opnieuw moet worden uitgevonden. En vegetarisch en vegan zijn dan misschien wel ‘hot’, maar te veelaandacht ervoor kan vleeseters dan weer de gordijnen injagen. Denk aan de rel rond het laatste kerstnummer van Allerhande, waarin volgens critici te weinig vleesrecepten stonden.

Stoffige wijnwinkel

Van Egmond begon in 1997 bij Albert Heijn als managementtrainee. Ze had een opleiding levensmiddelentechnologie afgerond en belandde voor Ahold in China. Het grootste deel van haar loopbaan bracht ze echter in Nederland door. Tussen 2009 en 2014 was ze de baas van Gall & Gall. Dat was bij haar aantreden een stoffige, verouderde wijnwinkel. Van Egmond wilde een jongere doelgroep aanspreken en maakte er weer een hippe, eigentijdse keten van.

‘Marit kan snel innoveren’, zegt Hanneke Faber, tot vorig jaar chief e-commerce and innovation officer bij Ahold Delhaize en tegenwoordig president Europa bij Unilever. ‘Ze is niet bang om nieuwe dingen te doen en zet ze snel in de markt.’

Zo kwam Van Egmond in haar tijd bij Gall & Gall met het plan om de populaire tv-serie Gooische Vrouwen te sponsoren. Dat leverde zelfs een Gooische Vrouwenwijn op. Eerder lanceerde zij bij Albert Heijn al Kies & Kook, een reeks van zestig producten waarmee consumenten eenvoudig een maaltijd voor het hele gezin kunnen samenstellen. De bouwblokjes kostten altijd €8 per vier stuks. De lijn was gericht op ouders met weinig tijd om te koken en studenten met weinig zin om te koken.

CV Marit van Egmond

  • 1973 Geboren
  • Opleiding levensmiddelentechnologie (HAS Hogeschool Den Bosch) en managementprogramma’s
  • 1997 – 2000 Managementtrainee en o.a. commercieel manager Vers, bij Ahold Zhonghui Supermarket in Sjanghai
  • 2000 – 2006 Verschillende functies als category manager bij Albert Heijn
  • 2006 -2008 Commercieel directeur Gall & Gall
  • 2008 – 2014 Algemeen directeur Gall & Gall
  • 2015 – 2018 Directeur merchandising and sourcing Albert Heijn
  • Juni 2018 – jan 2019 Commercieel directeur Albert Heijn

Pompoenspaghetti

‘Wat Ahold Delhaize en ik gemeen hebben is een enorme innovatiekracht. Dat zit in het DNA van Albert Heijn en ook in dat van mij’, zegt Van Egmond. ‘Ik hou van nieuwe snufjes en nieuwe producten, zoals broccolirijst en pompoenspaghetti, die ik met mijn team aan het assortiment heb toegevoegd. Het verschil zit misschien in tempo. Ik ben ondernemend en soms kunnen dingen voor mij niet snel genoeg gaan. Dat kan niet altijd in een groot bedrijf als Ahold Delhaize.’

Na haar tijd bij Gall & Gall werd Van Egmond bij Albert Heijn verantwoordelijk voor de assortimentsontwikkeling en later voor de commercie. Nu volgt zij Wouter Kolk op als ceo van de supermarktketen. Die had het vorig jaar al een stuk drukker gekregen, toen hij tevens ceo werd van Ahold Delhaize Europa en Indonesië.

Eerste vrouw in 132 jaar

Van Egmond is de eerste vrouw die de baas wordt bij Albert Heijn. ‘Een vrij historische benoeming’, vindt Hanneke Faber. ‘De eerste vrouw in 132 jaar aan het roer van Albert Heijn. Heel erg goed voor AH en Marit.’

‘Wat ik fantastisch vind van mijn nieuwe rol is de combinatie van enerzijds de dagelijkse dynamiek, snelheid en hoge mate van innovatie en anderzijds bezig zijn met de langetermijnstrategie’, vertelt Van Egmond.

Zij komt op een cruciaal moment bij Albert Heijn aan het roer te staan. Na decennia van trage veranderingen, lijkt er nu een revolutie gaande in de supermarktwereld. ‘De wensen van onze klanten veranderen niet alleen snel, de verschillen in hoe klanten willen winkelen en koken worden steeds groter’, legt Van Egmond uit. ‘Er zijn klanten die het heerlijk vinden elke dag boodschappen in de winkel te doen, maar er zijn ook klanten voor wie thuisbezorgen een uitkomst is. Er zijn klanten die uitgebreid zelf koken en er zijn klanten die het fijn vinden als wij dit (deels) voor hen doen.’

Bakery Café en Deli Kitchen

Als eindverantwoordelijke moet Van Egmond bedenken hoe Albert Heijn voor al die klanten relevant en aantrekkelijk blijft en hoe ze tegelijkertijd de winstgevendheid op peil kan houden. Het is een publiek geheim dat Albert Heijn bijvoorbeeld geld toelegt op het bezorgen van boodschappen, net als de rest van de supermarkten trouwens. Die omzet blijft wel binnen het bedrijf, maar het is duur om daarvoor zowel een webwinkel als een supermarkt in de lucht te houden.

‘Wij moeten steeds creatiever zijn en we moeten differentiëren om iedereen blij te maken’, zegt Van Egmond. Als commercieel directeur introduceerde zij al verschillende initiatieven om klanten nog meer redenen te geven naar de supermarkt te komen. In 2017 presenteerde zij het Bakery Café en de Deli Kitchen, waar klanten vers bereide producten kunnen opeten of meenemen voor thuis of onderweg. Van Egmond kondigde toen aan dat die concepten snel zouden worden uitgerold, maar dat ging minder snel dan gedacht.

‘Goeie commerciant’

Albert Heijn doet ook veel moeite om de consument buiten de traditionele supermarkt te bedienen, met AH to go, maar ook Allerhande Kookt. Dat is een bezorgdienst van warme maaltijden. Deze week kondigde Van Egmond aan dat Albert Heijn later dit jaar een proef gaat doen met supermarkten in stadswinkels van Hema.

Aan ideeën geen gebrek en volgens haar oud-collega Faber is Van Egmond bovendien een ‘ontzettend goeie commerciant.’ Dat is volgens haar een typisch Ahold-woord. En dat woord betekent dat de nieuwe ceo ‘superslim en scherp in de inkoop’ is.

 

Bron: FD


Gerelateerde artikelen