Commissie Remkes: bouw moet minder stikstof uitstoten door modulair, energieneutraal, circulair en natuurinclusief te bouwen

Woningen duurzaam bouwen

Van de bouw tot het verkeer en van veehouderijen tot de industrie: overal waar stikstofuitstoot plaatsvindt, moet de uitstoot omlaag, adviseert het adviescollege stikstofproblematiek. Voor de bouw geldt: ga zo snel mogelijk modulair, energieneutraal, circulair en natuurinclusief bouwen.

Verlaag de maximumsnelheid op rijkswegen en provinciale wegen die in de buurt liggen van kwetsbare natuurgebieden. Dat is een van de aanbevelingen van de commissie die onder leiding van oud-minister Johan Remkes de stikstofproblematiek onderzoekt.

Door een “substantiële verlaging” op een groot deel van het wegennet door te voeren, kan de overheid de ‘stikstofdeken’ verminderen, schrijft het Adviescollege Stikstofproblematiek in een eerste rapport. Remkes overhandigde het woensdagmiddag aan minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

Nederland ontkomt er niet aan om zo snel mogelijk “drastische maatregelen” te nemen. De uitstoot is nu zo hoog dat die schadelijk is voor de natuur en de volksgezondheid.

Interview met oud-minister Johan Remkes
Kiezen moet, niet alles kan

Remkes noemt voor de wegen geen vaste snelheidslimiet. Per weg of per gebied moet de overheid bekijken wat het effect van een snelheidsverlaging is voor beschermde Natura 2000-gebieden.

Ook voor de veehouderij ziet de commissie de oplossing in gerichte maatregelen en niet in een algemene inkrimping van de veestapel. Het is volgens de opstellers beter om maatregelen te richten op bedrijven die in de buurt van natuurgebieden liggen en bijvoorbeeld op veehouderijen met verouderde stallen.

Verder adviseert de commissie de overheid om plannen voor natuurherstel in beschermde Natura 2000-gebieden sneller uit te voeren. Daarvoor moeten het Rijk en provincies zo nodig meer geld vrijmaken.

Modulair, energieneutraal, circulair en natuurinclusief bouwen

De industrie en de bouw moeten net zo goed meewerken en onder meer door innovatieve technieken minder stikstof gaan uitstoten. De commissie vindt dat provincies op korte termijn in beeld moeten brengen welke industriële bedrijven een negatieve invloed hebben.

De commissie Remkes is van mening dat er in de bouw winst is te behalen door modulair, energieneutraal, circulair en natuurinclusief bouwen en door beter gebruik van innovatieve technieken en materialen. Het Adviescollege adviseert aanbestedingsvoorwaarden en
vergunningsvoorwaarden hierop aan te passen. Het Rijk moet bij projecten het goede voorbeeld geven door emissiearm te bouwen.

Voor gemeenten ziet het adviescollege vooral een rol in het inzetten van het ruimtelijk beleid, het formuleren van voorwaarden in bestemmingsplannen, en in informatievoorziening en voorbeeldgedrag in lokale projecten.

Stikstof is een heet hangijzer sinds de Raad van State in mei bepaalde dat het systeem waarmee de overheid de uitstoot reguleerde in strijd is met natuurwetgeving. Sindsdien ligt de vergunningverlening voor projecten die leiden tot stikstofuitstoot vrijwel stil. Het gaat om duizenden projecten, van het uitbreiden van veehouderijen tot het verbreden van snelwegen.

Lees hier het hele rapport van de Commissie Remkes
Niet alles kan. Eerste advies Adviescollege Stikstofproblematiek

Niet alle vastgelopen projecten voldoen aan criteria ADC-toets

Remkes en co benadrukken dat Nederland zich niet rijk mag rekenen als de voorgestelde reductie slaagt. Dat wil zeggen dat stilgelegde projecten niet een twee drie weer opgestart kunnen worden omdat de doelstelling is om structureel emissies te reduceren.

Ook merkt de commissie op dat de stikstofreductie niet in alle gevallen voldoende zullen zijn om alle activiteiten in de buurt van alle Natura 2000-gebieden weer op gang te brengen.

Hoe stilgelegde projecten weer op te starten? Salderen is een instrument dat kan worden ingezet. Ook het uitvoeren van de ADC-toets is een mogelijkheid. Remkes waarschuwt echter voor te hooggespannen verwachtingen van deze toets, want zeker niet alle vastgelopen projecten voldoen aan de criteria van de ADC-toets. De huidige juridische instrumenten bieden dus niet voor alle projecten en regio’s in hetzelfde tempo een oplossing.

Noodwetgeving is een optie

Coalitiepartij CDA zegt in een reactie op het advies noodwetgeving niet te willen uitsluiten om het teveel aan stikstof aan te pakken. “We moeten alles doen wat nodig is om ervoor te zorgen dat de bouw van woningen en andere stilgevallen projecten kunnen worden hervat en boeren en hun gezinnen duidelijkheid en perspectief krijgen voor de toekomst van hun bedrijf”, vindt CDA-Kamerlid Jaco Geurts.

Voor de VVD staat voorop dat “we keuzes maken die bewezen effectief zijn én niet onevenredig hard landen in één sector”, benadrukt Kamerlid Mark Harbers van de grootste regeringspartij. “Alleen zo kunnen we de vergunningsverlening weer op gang brengen en onszelf een weg uit het woningtekort bouwen.”

Coalitiepartner D66 spreekt over een kraakhelder rapport. Volgens fractieleider Rob Jetten kunnen we geen dag langer wachten met de aanpak van de stikstofcrisis. “Wij willen onze kostbare natuur beschermen én huizen blijven bouwen voor mensen die nu geen betaalbare woning kunnen vinden. Maar dan moeten we wel scherpe keuzes maken. Remkes heeft een palet voorgeschoteld, waaronder de gerichte inkrimping van de veestapel. Nu is de politiek aan zet.”

De kleinste regeringspartij ChristenUnie vindt dat het rapport aanspoort “om duidelijke keuzes te maken als we onze natuur willen behouden – en dat willen we”, zegt Kamerlid Carla Dik-Faber. “Daarbij is er veel achterstallig onderhoud: we moeten werken aan herstel van beschadigde natuur en rond onze natuurgebieden zoeken naar een nieuwe balans.”

 

Bron: Cobouw


Gerelateerde artikelen