Meer nieuwbouw door snelheidsverlaging

Bouwen van nieuwe koop- en huurwoningen

Er zullen volgend jaar 5% meer huizen gebouwd worden dan dit jaar. Dat meldt ABN Amro in een bouwprognose.

Dit jaar zakt de woningbouw met 3,5% terug als gevolg van de stikstofproblematiek. Op dit moment zijn er meer dan 300.000 woningen te kort in Nederland. Volgend jaar verwachten bouweconomen een kleine spurt. „De nieuwe Stikstofwet helpt de bouw, want deze erkent dat de uitstoot tijdens de bouw erg laag is. Bij de eerste wet viel alles aanvankelijk stil”, zegt bouweconoom Madeline Buijs van Abn Amro.

De bouw is goed voor minder dan een procent stikstofuitstoot in Nederland, maar na de uitspraak van de Raad van State in 2019 durfden veel gemeenten geen bouwvergunningen meer af te geven. Volgens Buijs is de verwachte hausse het gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid die het kabinet destijds invoerde ter compensatie. „Randgemeenten rond grote steden zoals Diemen en Weesp rond Amsterdam pakken hun kans. Zij kunnen sneller bouwen en de woningen zijn goedkoper dan in de stad. Daar zie je veel activiteit”, aldus de econoom.

Monsterverbond

Vorige week kwam een monsterverbond van bouwers, banken en woningcorporaties met een plan om de woningbouw een flinke impuls te geven door onder meer een speciaal garantiefonds voor betaalbare koopwoningen en bouwen in het groen. Dit moet tot grote nieuwe woonwijken leiden. „De plannen zijn prima, maar de uitvoering is nog steeds onzeker. Dat wringt, omdat het maatschappelijk belang ook meegewogen moet worden. Starters komen bijvoorbeeld nu bijna niet aan bod”, zegt Buijs.

Ze wijst op de bouwsoap in Utrecht, waar het gemeentebestuur windmolens op een grote bouwlocatie wil neerzetten. Het is volgens Buijs ook niet duidelijk waar die nieuwe steden moeten komen. Maar om tot 1 miljoen woningen te komen moet er naar grotere uitleglocaties gekeken worden in de komende jaren. Zoals bijvoorbeeld op eilanden in het Markermeer, op dezelfde manier als IJburg in Amsterdam. „Voor zo’n plan in het Markermeer zijn de geesten nog niet rijp. Bovendien is infrastructuur essentieel om zoiets te ontwikkelen. Het gaat om een integrale benadering.”

Juist de aanleg van nieuwe infrastructuur zit in het slop. ABN Amro wijst erop dat de grond-, weg-, en waterbouw met een krimp van 3,5% veel last heeft van de stikstofproblematiek. Bij het gebruik van een nieuwe weg is er meer stikstofuitstoot dan bij een woning. Hierdoor neemt het aantal opdrachten af en treden vertragingen op bij infrawerken. Volgens Buijs is een lager tempo voor de sector zelf niet zo erg. „Met een kleiner aantal bouwprojecten stijgen namelijk de bouwkosten minder hard, waardoor de marges van bouwbedrijven verbeteren.”

 

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen