Online aankopen steeds vaker via nieuwe technologieën

Iets meer dan de helft van de Nederlandse consumenten verwacht dat een groot gedeelte van de online aankopen via nieuwe technologieën zal plaatsvinden in 2024. Vooral voice wordt veel genoemd. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd.

Sociale media zijn een opkomend verkoopkanaal. Zowel voor Facebook als voor Instagram geldt dat ongeveer een kwart van alle ondervraagden aankopen doet op deze manier. Zo geeft 17 procent aan weleens een aankoop te hebben gedaan via Facebook. Dit medium steekt met kop en schouders uit boven de andere social media; Instagram wordt door slechts 6,6 procent gebruikt voor een aankoop.

Kopen via Instagram is namelijk nog niet heel makkelijk. Pas als er een eigen seamless check-out komt, gaat de verkoop via het platform groeien, verwacht ShoppingTomorrow.

De komende vijf jaar neemt het aandeel van mobiel binnen online aankopen snel toe. Zo gebruikt nu ongeveer twee derde van de online kopers hun mobiel om via internet te shoppen en verwacht de helft van deze groep dat zij over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via een smartphone doen.

Het onderzoek laat zien dat 94 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder het afgelopen jaar een online aankoop heeft gedaan. Van al deze online kopers heeft 65 procent zijn mobiele telefoon gebruikt bij het online winkelen (tegenover 55 procent in 2018).

De consument verwacht dat de rol van de smartphone de komende jaren alleen maar toeneemt: 47 procent van de online kopers voorspelt dat hij over vijf jaar zijn meeste online aankopen via een mobiele telefoon doet (tegenover 40 procent in 2018).

Waar het online aandeel in de totale bestedingen van 25 procent in 2018 naar 27 procent in 2019 is gegroeid, denkt de consument dat dit in 2024 naar 38 procent stijgt.

De helft van de consumenten vindt het nog altijd prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Wanneer consumenten echter advies willen over bepaalde producten of diensten, vinden ze een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper (73 procent in 2019 tegenover 58 procent in 2018).

Consumenten verwachten wel dat de fysieke retail meer met technologieën gaat doen, zoals contactloos betalen via hun smartphone en zelfscankassa’s. Consumenten vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46,4%) dan leuk (20,2%).

Foto van Sebastian Scholz (Nuki) via Unsplash


Gerelateerde artikelen