Online omzet Ahold Delhaize groeide 28 procent in 2019

De online omzet van Ahold Delhaize groeide 30 procent in het vierde kwartaal en 28 procent in heel 2019. Alleen al in Nederland ging het om 27,5 procent. Dat blijkt uit de recent gepubliceerde jaarcijfers.

De online omzet van de totale groep kwam in het afgelopen kwartaal boven de 1 miljard euro uit. Een jaar geleden was dat nog 866 miljoen. De zogeheten net consumer online verkopen, inclusief de omzet van partners, bedroeg 1,4 miljard.

Het gehele bedrijf zette in het vierde kwartaal 17,4 miljard euro om, iets beter dan een jaar geleden. Het bedrijfsresultaat steeg van 1,3 naar 1,4 miljard euro.

De online omzet van Ahold in Nederland bedraagt 768 miljoen euro. Dat is inclusief AH.nl en bol. Angst voor Amazon weerhoudt Ahold Delhaize ervan meer openheid over dochter bol.com te geven, meldde het FD gisteren. De top van het Zaanse concern zou de afgelopen maanden sterk hebben overwogen het succes van zijn snelgroeiende webwinkel beter uit te lichten in verband met de kwakkelende beurskoers. De prestaties van bol.com zitten verstopt in de resultaten.

‘We dachten: als Amazon ziet hoeveel geld bol.com in Nederland verdient, zijn ze er morgen,’ citeert het FD een anonieme werknemer.

In de VS stopt het bedrijf in de Midwest met online bezorgingen ter waarde van zo’n 97 miljoen dollar. Men wil zich meer richten op de Amerikaanse Oostkust.

In de VS stelt online nog altijd niet veel voor: 299 miljoen euro. De markt groeide wel met 47 procent. In Vlaanderen is de online omzet ook nog altijd erg bescheiden: 16 miljoen euro.

 


Gerelateerde artikelen