Online omzet ruim 45 procent hoger

De online omzet was in juni 45,1 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.Het is de op twee na sterkste omzetstijging sinds de publicatie van de internetverkopen door het CBS in januari 2014. Alleen in april en mei was de groei nog hoger.

Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 40,9 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 50,6 procent.

De totale retail heeft in juni 9,8 procent meer omgezet dan in juni 2019, meldt het CBS. Dat is de grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume lag 7,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet.

De winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen realiseerden de hoogste omzetgroei. Daarnaast groeide de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren voor de vijfde maand op rij met dubbele cijfers.

Aan de andere kant lijden kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren al maanden forse omzetverliezen. De omzetdaling in juni was wel een stuk kleiner dan in de drie voorgaande maanden. Ook de drogisterijen hebben in juni wat minder omgezet dan een jaar eerder.


Gerelateerde artikelen