Overname Emté viel Jumbo zwaarder dan gedacht

Annexum | Duits Nederlands Supermarkt Fonds | Jumbo | Amerongen, Koenstraat

De Emté-supermarkten die Jumbo vorig jaar overnam, waren er slechter aan toe dan het bedrijf had ingeschat. ‘De overname viel ons zwaarder dan gedacht’, zegt Jumbo-cfo Ton van Veen, bij de publicatie van het jaarverslag over 2018.

Jumbo wist dat de supermarkten er niet goed voorstonden, maar het operationele verlies bleek groter dan de onderneming op basis van boekenonderzoek had ingecalculeerd. ‘De omzet en marges vielen tegen’, aldus Van Veen.

De overname van Emté was een deal tussen twee Veghelse familiebedrijven. Groothandelsbedrijf Sligro, van de familie Slippens, wilde van zijn kwakkelende supermarkten af en verkocht 79 Emté’s aan Jumbo, van de familie Van Eerd. Een andere pluk Emté’s ging naar supermarktbedrijf Coop.

Desondanks tevreden met Emté

Ondanks de tegenvallende resultaten – Van Veen wil niet zeggen hoeveel precies – is Jumbo tevreden met zijn aankoop. ‘Het verdicht ons netwerk van supermarkten’, zegt Van Veen. ‘En zodra we een Emté hebben omgebouwd naar Jumbo stijgt de omzet gemiddeld met 15%. Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar na verloop van tijd.’

Jumbo nam de keten in de zomer van 2018 over en heeft inmiddels zo’n vijftig winkels omgebouwd. De rest volgt de komende maanden. ‘Ik ben blij als het op 1 juni klaar is en alles Jumbo is’, aldus Van Veen.

Het Veghelse familiebedrijf wist zijn netto-omzet het afgelopen jaar met ruim 10% te verhogen, naar €6,3 mrd. Dat is inclusief de nog niet omgebouwde Emté-winkels en restaurantketen La Place. Het bedrijfsresultaat liep terug van €204 mln naar €181 mln. Dat komt vooral door €32 mln aan eenmalige kosten voor de overname van Emté. ‘Zonder die overname zou het bedrijfsresultaat juist zijn gestegen’, zegt Van Veen.

‘Ik ben blij als de ombouw op 1 juni klaar is’
~ Ton van Veen, cfo Jumbo

Bijzonder winstgevend

Jumbo blijft desondanks een bijzonder winstgevend bedrijf. Onder de streep bleef er €160 mln over, waardoor de aandeelhouders – lees de familie Van Eerd – zichzelf een dividend van €44 mln konden uitkeren.

Door de overname van Emté is het aantal supermarkten van Jumbo fors gestegen. ‘Op 15 mei openen we onze 650ste winkel’, vertelt Van Veen. ‘En eind dit jaar moet de teller op ongeveer 675 staan.’ In grofweg twee decennia heeft de familie Van Eerd, vooral door overnames, een enorme speler op de Nederlandse markt gecreëerd. Dat roept de vraag op of het verzadigingspunt is bereikt. Is het Jumbo-netwerk nu af?

‘Dat is nooit af’, zegt Van Veen. Hij wijst op Albert Heijn. ‘De marktleider heeft ruim 900 winkels. En wij zien nog altijd regio’s waar ruimte is voor meer Jumbo’s.’ Maar er is volgens Van Veen nog een andere reden waarom het netwerk nooit af raakt: de functie van de winkels verandert, bijvoorbeeld door e-commerce, maar ook door de veranderende eetpatronen van de Nederlander.

675
Jumbo heeft nu 650 winkels; dat moeten er eind dit jaar 675 zijn

 

Verse groente en fruit bij de Jumbo

Meer stadswinkels

‘De tijdspanne tussen aankoop en consumptie wordt korter’, legt Van Veen uit. Het gevolg: als mensen iets willen eten, moet je als supermarkt direct aanwezig zijn. Daarom wil Jumbo verder groeien online, maar ook meer gemakswinkels van Jumbo City openen op locaties met veel voorbijgangers, zoals in de binnensteden en op stations.

Met beide zaken is Jumbo, zeker in vergelijking met Albert Heijn, relatief laat begonnen. En ook het groeitempo van Jumbo City – na twee jaar zijn er zes stadswinkels – ligt relatief laag. Volgens Van Veen gaat Jumbo het tempo nu echter opschroeven. ‘We verdubbelen dit jaar het aantal Jumbo City’s.’

Van Veen vindt die manier van groeien wel passen bij Jumbo. ‘We willen vooral gecontroleerd groeien. Dat betekent eerst rustig dingen uitproberen en pas opschalen als het echt goed werkt.’ Hij noemt e-commerce als voorbeeld, waarmee Jumbo zijn achterstand op de concurrentie nu rap inloopt. Jumbo haalt nu bijna 4% van zijn omzet online.

‘Het Jumbo-netwerk is nooit af’
~ Ton van Veen

Nieuwe regelingen betaaltermijnen

De cfo grijpt de publicatie van het jaarrapport ook aan om te wijzen de betaaltermijnen voor leveranciers. Vorig jaar schreef het FD op basis van de jaarrekening dat Jumbo zijn leveranciers gemiddeld pas na 75 dagen betaalde. Dat resulteerde in Kamervragen.

Volgens Jumbo lag de werkelijke betalingstermijn echter op 31 dagen, omdat veel leveranciers gebruik maken van regelingen waarbij de bank het geld al eerder voorschiet. Toch is Jumbo in actie gekomen. Vanaf nu belooft de supermarktketen om kleine leveranciers – tot €200.000 per jaar – altijd binnen dertig dagen te betalen.

Voor iets grotere leveranciers start Jumbo met een nieuwe dienst waarbij leveranciers hun rekening vervroegd betaald kunnen krijgen. Die heet dynamic discounting. Jumbo schiet daarbij de rekening voor. De leverancier moet dan wel een korting geven op zijn producten, maar dat is volgens Jumbo puur om het programma kostendekkend te maken.

 

Bron: FD


Gerelateerde artikelen