Vraag naar fysieke supermarkten blijft groeien, online geen bedreiging

Boodschappen ophalen bij een Albert Heijn Pick Up Point

Hoewel steeds meer mensen online hun boodschappen bestellen (in 2018 zelfs voor €1,4 miljard en 3,6% van de totale supermarktomzet) zal de vraag naar fysieke supermarkten in met name groeigemeenten ook stijgen. Dat blijkt uit het nieuwste supermarktrapport van vastgoedadviseur Colliers International.

Volgens Colliers zal het online marktaandeel van supermarkten de komende jaren verder groeien tot 15% in 2025. Toch is deze forse groei geen bedreiging voor de fysieke supermarkt. De bevolking groeit en de supermarktbestedingen per inwoner stijgen, waardoor er in groeigemeentes zelfs ruimte is voor meer supermarkten.

Supermarktlandschap blijft groeien

Er zijn nu 6.338 supermarkten in het land en er komen er steeds meer bij. Inmiddels is een zevende van al het winkeloppervlak in Nederland een supermarkt. Uitgedrukt in vierkante meter per inwoner (0,27) is het nog steeds minder dan in bijvoorbeeld Duitsland (0,42) of Denemarken (0,42).

Ook de supermarktomzet blijft groeien. In 2018 nam deze toe met 3,5% naar bijna € 39 miljard. Ook de voortekenen voor dit jaar zijn goed en wordt een omzet verwacht meer dan € 40 miljard.

Bestaande supermarkten domineren online

Inmiddels doen drie op de tien Nederlanders wel eens online boodschappen. In 2018 steeg het marktaandeel online van 2,9% naar 3,6% van de totale supermarktomzet. Dit lijkt beperkt, maar dat is een toename van 30% in één jaar. Albert Heijn heeft bijna de helft van de online boodschappenmarkt in handen en is dus ook online de grootste supermarkt. Jumbo volgt met ongeveer 20%. De traditionele ketens hebben daarmee een dominante positie.

Online nauwelijks impact op fysieke supermarkt

De verwachting is dat het marktaandeel online boodschappen in 2025 uitkomt op 15%. Dit vormt landelijk gezien niet direct een bedreiging voor de fysieke supermarkt. Dit komt door de combinatie van bevolkingstoename en stijgende supermarktbestedingen per inwoner van 2.300 euro naar 2.500 euro per jaar.

Hierdoor stabiliseert de omzet in de fysieke winkel op ongeveer € 38 miljard per jaar. In regio’s waar het aantal inwoners daalt of gelijk blijft, valt wel een negatief effect te verwachten. Minder monden en meer online bestedingen, zorgen daar voor minder behoefte aan supermarktmeters. In groeiregio’s ontstaat juist ruimte voor meer supermarkten.

Supermarkt stabiele belegging

De stabiliteit van de supermarktbranche is een van de redenen dat beleggers hier steeds vaker in willen investeren stelt Colliers. De vaak lange huurcontracten betekenen een stabiele huurstroom. Daarnaast zijn supermarkten honkvast: van de supermarkten die er 15 jaar geleden waren, zitten er nog zes van de tien op dezelfde plek. Dit is een extreem lage mutatiegraad van minder dan 3%. Tot slot is de supermarkt een van de weinige beleggingscategorieën in de winkelmarkt die gefinancierd wordt door Nederlandse banken.

Beleggers zijn vooral geïnteresseerd in individuele supermarkten en in (wijk)winkelcentra met een supermarktaandeel van minimaal 60%. In 2018 steeg het beleggingsvolume met 20% naar een recordhoogte van bijna € 309 miljoen.

De verwachting is dat dit bedrag verder toeneemt. Door de lage mutatiegraad, een niet te groot aantal vierkante meters per persoon en het beperkte effect van online boodschappen doen, zijn supermarkten dé stabiele factor in het Nederlandse winkellandschap, aldus Colliers.

Het volledige rapport vindt u op www.colliers.com.

 

Bron: VastgoedJournaal


Gerelateerde artikelen