Winkeliers: afschaffen 1,5 meter-regel steun in rug

Winkeltransformatie: versnellen of niet?

Winkeliers zien het afschaffen van de anderhalvemetermaatregel als laatste stap richting herstel. Ondernemers verwachten op die manier de forse verliezen over het afgelopen jaar enigszins goed te kunnen maken, zo blijkt uit een rondgang.

„Het is een goede zaak dat deze maatregel er vanaf gaat”, zegt een woordvoerder van INretail, de brancheorganisatie van de sport-, mode- en schoenenwinkels. „We hebben de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met forse verliezen en als de klant dan weer normaal kan winkelen, kan er het een en ander worden goedgemaakt.”

Het aantal bezoekers in de kledingwinkels is deze zomer toegenomen sinds het kabinet een aantal versoepelingen heeft doorgevoerd. „De mensen komen weer terug in de winkels, maar we zien in de grote steden dat de cumulatieve omzet op zo’n 65 procent van normaal ligt. Dat betekent dus nog steeds een gigantisch verlies.”

Vertrouwen

Volgens directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel is het vertrouwen bij de consumenten om te winkelen terug. „En dat is op dit moment de belangrijkste winst. We komen met het afschaffen van de anderhalve meter in een nieuwe fase terecht. De winkelstraat kan weer goed functioneren, het is er gezellig druk.”

Dat was aan het begin van dit jaar wel anders toen de winkels maar liefst negentien weken gesloten waren. INretail sleepte zelfs de Staat voor de rechter om een heropening te eisen, maar kreeg nul op het rekest. Ondernemers konden op een gegeven een beetje omzet behalen via onlineverkopen en click & collect.

„Er zijn forse gaten geslagen in die periode. En er zijn veel schulden opgebouwd die ondernemers terug moeten betalen. Er is nog veel weg te werken en dan hebben winkeliers niet alleen genoeg aan meer omzet, maar er moet ook winst worden gemaakt”, zegt Peters.

Genormaliseerd

Volgens retailexpert Erik Muller zijn de winkeliers op de weg terug. „Het consumentenvertrouwen neemt toe, mensen zijn het ook allemaal beu. Maar de vraag blijft natuurlijk hoe het coronavirus zich ontwikkelt, dus het is koffiedik kijken.”

Ceo Bas Duijsens van discounter Wibra benadrukt dat de situatie in de winkels is genormaliseerd. „En dan zorgt het afschaffen van de anderhalve meter voor minder stress en meer vertrouwen bij consumenten. Het is meer ontspannen, het scherpe randje is ervan af.”

Hij verwacht dan ook geen stormloop op 25 september. „We zijn een winkel met veel spullen voor dagelijks gebruik dus mensen wandelen sowieso bij ons binnen als ze iets nodig hebben.”

Action bekijkt momenteel hoe ze er in de winkels mee willen omgaan als per 25 september de anderhalvemetermaatregel vervalt. „Veiligheid voor onze klanten en medewerkers is heel belangrijk. We blijven ons bewust van de situatie en dat voldoende afstand houden sowieso verstandig is. Dat zal voor veel klanten ook nog gelden. Verder verwachten we weinig impact. Klanten zijn in de afgelopen periode hun bezoeken aan Action uit zichzelf veel meer over de dag gaan spreiden waardoor bijvoorbeeld rijen voor de deur door echte piekdrukte niet voorkomen”, aldus een woordvoerder.

Extra drukte

De supermarktbranche, die ondanks de vele maatregelen forse omzetten heeft behaald tijdens de lockdown, verwacht geen extra drukte. „We mogen nu al een klant per vijf vierkante meter ontvangen. Maar dat haal je als supermarkt sowieso nooit”, zegt directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

De branchevereniging laat weten dat er nauwelijks nog maatregelen gelden in de supermarkten. „Het enige dat blijft zijn de schermen van plexiglas”, aldus Jansen.

 

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen