2020: Een uitzonderlijk jaar voor Jumbo met een omzetgroei van 15%

NSF | Jumbo | Westerhaar, Kervelplein 39

Jumbo | Westerhaar, Kervelplein 39

Eind 2020 heeft Annexum 55 Jumbo-supermarkten en 7 winkels met andere huurders van supermarktketen Jumbo overgenomen. De supermarktpanden worden begin dit jaar in een nieuw op te richten supermarktfonds voor de particuliere belegger geplaatst.

Jumbo heeft het afgelopen jaar haar uiterste inspanningen geleverd om de voedselvoorziening op peil te houden en een prettige winkelomgeving te garanderen voor haar klanten. Dat werpt zijn vruchten af, want Jumbo Groep Holding heeft het bewogen jaar af mogen sluiten met een consumentenomzet van € 9,68 miljard. Het boekjaar 2020 bestond uit 53 in plaats van 52 weken. Gecorrigeerd voor deze extra omzetweek bedraagt de groei ten opzichte van 2019 een waardige 15%.

Gevoel van trots

Jumbo CEO Frits van Eerd benadrukt dat de gerealiseerde omzetstijging anders aanvoelt dan in voorgaande jaren. Jumbo beseft maar al te goed dat ze als onderneming met een essentiële functie een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft, die het belang van extra omzet overstijgt. Van Eerd: ‘’De corona-uitbraak heeft veel leed veroorzaakt en als winkelbedrijf hebben we strenge maatregelen moeten nemen. Ik ben er trots op dat alle collega’s tot het uiterste zijn gegaan om het winkelbezoek veilig en aangenaam te laten zijn en onze online klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.’’

La Place

2020 was een uitzonderlijk jaar. Waar de consumentenomzet steeg, viel de omzetbijdrage van foodserviceformule La Place terug tot € 50 miljoen (2019: €165 miljoen) als gevolg van de noodgedwongen sluitingen door de coronamaatregelen. Gedurende het jaar zijn La Place medewerkers zo veel mogelijk ingezet bij Jumbo winkels waar sprake was van zeer grote drukte. Dat geldt ook voor de medewerkers van de 23 La Place restaurants die niet zullen heropenen en waarvoor alternatieve exploitatiemogelijkheden worden onderzocht.

Blijven uitbreiden

Ondanks de beperkingen door de pandemie heeft Jumbo haar winkelbestand het afgelopen jaar met 15 vestigingen kunnen uitbreiden, voornamelijk op binnenstedelijke locaties in Nederland en op nieuwe locaties in België. Zo zijn er in Nederland tien winkels toegevoegd, onder meer op gewilde stadslocaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. Met de 5 winkels die geopend zijn in België, komt het winkelbestand van Jumbo bij onze zuiderburen op 8. Het totaal aantal winkellocaties in Nederland en België tezamen is in 2020 uitgekomen op 687.

Online boodschappen

Dat de bezoekers van Jumbo ook het online boodschappen bestellen hebben ontdekt, is één ding dat zeker is. Zo steeg de online omzet met meer dan 50% en doorbrak het de grens van € 500 miljoen. De sterk toenemende vraag naar het doen van online boodschappen vereist voortdurend capaciteitsuitbreiding. Om deze ontwikkeling te kunnen bijbenen, opende Jumbo op 18 januari 2021 een nieuwe hub voor e-commerce in Bemmel.

Het nieuwe centrum is bedoeld voor de verdere distributie van online boodschappen bij de supermarkt. De nieuwe hub in Bemmel is de achtste centrale thuisbezorglocatie waarmee Jumbo zorgt voor een nog sterker omnichannel aanbod voor haar klanten.

Meest gestegen marktaandeel

Van alle supermarktketens in Nederland is het marktaandeel van Jumbo in 2020 het hardst gestegen. Daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%, nam het Jumbo-marktaandeel met maar liefst 0,5% toe. Cijfers van Nielsen tonen aan dat het marktaandeel van Jumbo in Nederland in 2020 is gestegen tot boven de 21,5%.

 

Bron: Jumbo


Gerelateerde artikelen