Annexum en Van der Linden maken digitale slag: ‘‘Van reactief naar proactief woningbeheer’’

Beleggen in woningvastgoed

Net voor de zomer kondigde Annexum de samenwerking aan met vastgoedpartij Van der Linden. Beide partijen zetten zich in voor digitalisering van de woningfondsen. En hier worden grote stappen gemaakt. Daarom spraken wij met Jeroen van de Poll en Marc Visser van Van der Linden over deze samenwerking. Want wat is er de afgelopen tijd al gerealiseerd? En waar willen we samen naartoe?

‘‘We zijn op 1 juni begonnen en hebben de eerste woonobjecten van Annexum in beheer gekregen. Vanaf 1 oktober volgt het grootste gedeelte uit de portefeuille van Annexum en kunnen we de digitalisatie gaan uitrollen bij alle woningen’’, licht Jeroen van de Poll toe, Manager Vastgoedmanagement bij Van der Linden.

Marc Visser, Algemeen Directeur bij Van der Linden, vult aan: ‘‘De ondertekening leidde natuurlijk tot veel energie en enthousiasme. Wat ik geweldig vind, is dat we die energie en het enthousiasme hebben kunnen vasthouden. Dat zit echt in de club, ondanks dat we nog niet alle woningen in beheer hebben. Het is erg leuk om te praten over onze bezigheden, maar nog belangrijker is om stil te staan bij vragen zoals: wat is nu onze visie op vastgoed en beheer? En wat is nu ons doel?’’

Welke stappen zijn al gezet?

Eén van de meest concrete stappen is de samenwerking met AREA of People, waar Annexum eerder al uitgebreid over berichtte. AREA of People is een community serviceplatform dat alle belanghebbenden (ontwikkelaar, beheerder, eigenaar en bewoners) met elkaar verbindt. Hierdoor krijgt de leefbaarheid van het gebouw een boost en kan leegstand worden tegengegaan.

‘‘Daarbij zijn we gestart met het gebruik van Qii, een digitaal systeem waarmee we veel gemakkelijker en sneller huurdersgegevens op kunnen vragen. Doordat Qii werkt met geverifieerde gegevens uit overheidsbronnen, wordt het verhuurproces voor zowel de huurder als verhuurder een stuk makkelijker. Met Qii kunnen we namelijk direct de inkomens- en werkgeversverklaring van een huurder zien. Dat scheelt erg veel tijd en geeft een eigenaar ook meer zekerheid over de juistheid van deze gegevens’’, legt Marc uit.

Jeroen vervolgt: ‘‘Wat ook leuk is om te noemen, is de digitalisering van diverse formulieren. Veel van onze formulieren zijn we ‘slim’ aan het maken. Denk hierbij aan opzeg- en reparatieformulieren. Dit gaat stapsgewijs, zodat de formulieren na een bepaald antwoord ook andere velden laat zien of velden overslaat wanneer dit nodig is. Een aantal van deze formulieren is in ontwikkeling en voor sommige draaien we een pilot.’’ Ook is Van der Linden bezig met de ontwikkeling van digitale inspecties en digitale woningbezichtigingen. Deze worden als optie aan de (toekomstige) huurder gegeven. ‘‘Hierbij staat de service voor de huurder altijd voorop’’, aldus Jeroen.

Meer weten over beleggen in woningen?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninwoningen

En wat is het doel?

Marc: ‘‘Wat je ziet is dat veel bedrijven deeloplossingen hebben. Door goed zicht te houden op onze doelen, halen we continu het beste uit de markt zonder dat we dat zelf hoeven te ontwikkelen. Met de data die we hiermee verzamelen willen we het woningbeheer beter kunnen sturen en efficiënter maken. Zo kunnen we proactief beheren in plaats van reactief. Daar willen we graag heen.’’

Hij vervolgt: ‘‘Dit kost alleen erg veel tijd, zowel van huurders als van ons. Bij opdrachtgevers moet een bepaalde ‘mindset’ ontstaan om in deze ontwikkeling mee te gaan. We hebben de ‘‘mazzel’’ dat corona op dit moment mensen helpt bij de ontwikkeling van de juiste ‘mindset’ voor digitalisering, waardoor men er gemakkelijker aan went.’’

“Deze mindset is een van de redenen geweest voor de samenwerking tussen Annexum en Van der Linden. Annexum wil haar huurders kennen en de huurders actief onderdeel laten zijn van het gebouw en de ‘community’. Om dat te kunnen heb je informatie over je huurders nodig”, aldus Inge Kortekaas, Assetmanager Wonen bij Annexum.

Wat staat er de komende tijd op de ‘roadmap’?

‘‘De komende tijd gaan we mooi slagen maken met de communicatie met onze huurders. Wij zorgen ervoor dat zij zich gehoord voelen en dat we hun vragen, via het juiste kanaal, efficiënt afhandelen. Dat is enorm belangrijk voor de huurderstevredenheid’’, legt Jeroen uit.

Jeroen vervolgt: ‘‘Daarbij heeft verdere automatisering van het verhuurproces onze prioriteit. Vanaf het moment dat mensen bij ons binnenkomen voor een woning tot het moment dat zij de woning opzeggen. Wij willen ervoor zorgen dat dit proces zo gemakkelijk mogelijk verloopt, voor ons en de huurders. We gaan er, samen met onze partners, ook voor zorgen dat Annexum deze processen online kan volgen, door gekoppelde data uit verschillende systemen zichtbaar te maken in (slimme) dashboards voor onze opdrachtgevers.’’

Marc vult aan: ‘‘De klanttevredenheid van huurders staat dus bovenaan. Iemand die blij is met het verhuurproces en met zijn woning, blijft ook langer in die woning zitten en is bereid de passende markthuur te betalen. En als ze blij zijn met de service van Annexum en Van der Linden, zullen ze ook bij ons kijken mochten ze op zoek gaan naar een andere woning. De komende tijd zullen we ons dus voornamelijk focussen op hoe wij de processen kunnen optimaliseren en daarmee de huurders het beste van dienst kunnen zijn!’’


Gerelateerde artikelen