Supermarkten onmisbaar voor levensbehoeften, online kan vraag niet aan

Boodschappen doen in de supermarkt

De overheid heeft maatregelen genomen om verspreiding van COVID-19 tegen te gaan en besloot zondag 15 maart dat alle eet- en drinkgelegenheden en voorzieningen per direct hun deuren moesten sluiten. En zo vervult de supermarkt nu een cruciale rol, ze is onmisbaar voor onze dagelijkse levensbehoeften. De jaaromzet van supermarkten steeg in 2019 naar ruim 40 miljard euro. De omzet van bedrijven in de foodservice nam afgelopen jaar toe met 4,4% naar 21 miljard euro. Met het sluiten van de horeca zal een deel van deze omzet terugvloeien naar de supermarkt.

Dagelijkse boodschappen

De afgelopen dagen zijn mensen massaal aan het hamsteren geslagen. Er ontstond een run op producten zoals wc-papier, pasta, soep en rijst. Voorzitter Marc Jansen van Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) geeft aan dat fabrikanten voldoende voorraden voedsel- en hygiënische producten op voorraad heeft en riep maandag bij WNL op alleen de boodschappen te kopen, die je normaal ook dagelijks koopt.

Verkooppiek

Supermarkten  proberen de onrust weg te nemen en het hamsteren een halt toe te roepen. Zo geeft Albert Heijn via social media met een heldere videoboodschap tekst en uitleg hoe ze de bevoorrading aanpakken en welke keuzes de keten in de distributie maakt. Producten waar veel vraag naar is, krijgen op dit moment voorrang zoals groente, fruit en pasta. Producten zoals chips, wijn en bier worden later weer aangevuld. Inmiddels heeft Albert Heijn haar verkoop met 70% zien stijgen. “Tegen zo’n grote verkooppiek valt niet op te vullen”, aldus Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn in het AD.

Online supermarkt

Het online verkoopkanaal kan de grote vraag moeilijk bijbenen. Zo gaf Picnic zaterdag 14 maart al aan dat de autootjes vol zitten. Bijbestellen was niet meer mogelijk. Het bedrijf accepteert geen bestellingen meer boven de 300 euro, aldus Emerce. Jumbo pauzeert de mogelijkheid om online boodschappen te bestellen wegens grote drukte. Bestellingen kunnen tijdelijk niet geplaatst, gewijzigd of aangevuld worden. Het bedrijf weet nog niet wanneer dat wel weer kan.

Bij Albert Heijn zijn de bezorgmomenten de komende week veelal volgeboekt. Ook Plus waarschuwt dat bezorg- en ophaalmomenten eerder vol zijn en dat de website en app langzamer werken.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel verwacht dat de piekdrukte de komende dagen minder wordt en dat de schappen in de supermarkten snel weer gevuld zijn.

Dit is een samengesteld artikel op basis van meerdere bronnen. 

 

Bron: AD | AH | Emerce | Distrifood


Gerelateerde artikelen