Annexum neemt het beheer van vier supermarktfondsen van Blauwdruk Investeringen over.
Ronald Jansen van Annexum: ‘We willen groeien en de fondsen van Blauwdruk zijn complementair.’
Vastgoedbelegger Annexum neemt per 1 augustus het beheer van vier vastgoedfondsen van Blauwdruk Investeringen over. Deze fondsen beleggen in supermarkten en in wijk- en buurtwinkelcentra waarin een supermarkt is gevestigd. De gehele portefeuille bestaat uit vijftien supermarkten en overig winkelvastgoed, verspreid over negen locaties met in totaal circa 37.500 m2 verhuurbaar vloeroppervlak. De onderliggende vastgoedwaarde is ruim 115 miljoen euro. VJ sprak met Ronald Jansen van Annexum en Roland de Laak van Blauwdruk over het hoe en waarom van de overname.
Deze column verscheen eerder op Vastgoedjournaal.nl
Annexum had als fondsenbouwer voor de particuliere belegger met 152 supermarkten al de meeste supermarkten in portefeuille van alle fondsaanbieders en nu worden daar nog eens vijftien supermarkten aan toegevoegd. Ronald Jansen, partner bij Annexum: ‘Daarmee groeien we van zo’n 750 miljoen euro aan supermarkten die we onder beheer hebben naar ruim 850 miljoen. Het past in ons streven naar schaalvergroting. We willen groeien en dit is, naast het direct kopen van vastgoed, een andere manier om groter te worden.’
Schaalvoordelen
Schaalvergroting heeft onder andere als voordeel dat het de beheerkosten drukt. Jansen: ‘Wet- en regelgeving wordt steeds ingewikkelder, we willen zoveel mogelijk aan ESG voldoen, er moet geïnvesteerd worden in innovatie en technologie. Dat lukt beter als we groter zijn. Ook de financierbaarheid van de portefeuille wordt dan beter.’
Dat erkent Roland de Laak, partner en commercieel directeur van Blauwdruk Investeringen: ‘Met zes fondsen in beheer zaten we eigenlijk tussen servet en tafellaken. Met zo’n 200 miljoen euro onder beheer waren we eigenlijk te klein om slagvaardig te zijn. Om te groeien hadden we moeten investeren in mensen en knowhow, maar door de overname kan het ook.’ De Laak wijst op de klantenbasis van Annexum die met 4.000 participanten flink groter is dan de 150 van Blauwdruk: ‘Dat betekent dat als er eigen vermogen aangetrokken moet worden om vastgoed aan te kopen, er veel meer mensen aangesproken kunnen worden.’ De klantenbasis van Annexum, met een beheerd vermogen van zo’n 1,3 miljard euro verdeeld over zeven woning-, een hotel- en acht supermarktfondsen, is ook groter omdat participanten al vanaf 4.000 euro kunnen instappen. Bij Blauwdruk is dat vanaf 100.000 euro waarbij De Laak zelf de grootste participant is.
De vier overgenomen fondsen zijn het Uden-Leeuwarden Vastgoed Beleggingsfonds, Nijmegen Vastgoed Beleggingsfonds, Blauwdruk Supermarkt Groeifonds en Blauwdruk Supermarkt Groeifonds II. Blauwdruk Ceres Supermarkt Vastgoed, een obligatiefonds, blijft bij Blauwdruk dat onder leiding van Bastiaan Leijen verder gaat als boetiek investeringsmaatschappij. Jansen: ‘De supermarktfondsen van Blauwdruk zijn complementair aan onze supermarktbeleggingen en aan onze dienstverlening, wij hebben zelf geen obligatiefondsen.’ Behalve De Laak, die overgaat naar Annexum als contactpersoon voor beleggers en adviseur, gaat ook mede-directeur Marcel van Thienen mee naar Annexum. De door Annexum overgenomen fondsen zijn gesloten fondsen die nog een gemiddeld looptijd hebben van zo’n twee tot zes jaar. De Laak: ‘Met Annexum is er een andere beheerder, maar verder zullen beleggers in onze fondsen weinig van de overname merken.’
Box 3
Annexum ziet supermarkten, ook met betrekking tot de discussies over box 3, nog altijd als een solide belegging. Jansen: ‘Het rendement voor de participant ligt, na aftrek van kosten, nog altijd hoger dan het fictieve rendement in box 3 waar de belastingdienst mee rekent. Supermarktvastgoed heeft bewezen recessiebestendig te zijn, een goede hedge tegen inflatie en de kasstromen zijn op basis van huurcontracten relatief zeker. De laatste jaren zijn de waardeontwikkelingen van supermarkten altijd positief geweest.’ Jansen ziet dat de marktomstandigheden veranderen door sterk gedaalde rentevergoedingen op spaartegoeden en dat mensen op zoek gaan naar andere vormen van inkomsten en vermogenstoename. ‘Beleggen in supermarkten is dan een logische keuze. Het mooie is dat beleggers het ook begrijpen. Iedereen komt er elke week, dus het is heel tastbaar.’