De Ochama-formule van JD.com: pick-up shops en boodschappenbezorging in Nederland

Online boodschappen bestellen en shoppen

Eén jaar nadat de eerste geruchten de ronde deden, is het zover: JD.com is actief op de Nederlandse retailmarkt. De geruchten ontstonden in 2021 nadat JD.com een vacature voor een Offline Winkelmanager had geplaatst. Nu zijn er alweer vier Ochama pick-up shops in Nederland. Hoe ziet deze formule eruit en welke retailers gaan de concurrentie merken?

JD.com start in Nederland onder de naam Ochama

In februari vorige jaar berichtte Annexum al over de online retailer JD.com en de mogelijkheid dat zij naar Nederland zou komen. Recent zette de Chinese retailgigant met de Ochama-formule de eerste stap in het Nederlandse retaillandschap. Dit is een andere formule dan de 7Fresh-formule waar Nederland een jaar lang over speculeerde.

JD.com is het derde grootste e-commerce bedrijf ter wereld. Alleen Alibaba en Amazon zijn groter. De beurswaarde van het bedrijf is om en nabij de € 95 miljard, zo’n drie keer de waarde van Ahold Delhaize. Volgens het bedrijf heeft het 550 miljoen actieve klanten. Dit meldt De Stentor.

Een grote speler dus, die begin dit jaar haar eerste formule in Europa opende onder de naam Ochama. De naam is een combinatie van de Engelse woorden ‘omnichannel’ en ‘amazing’. Volgens Retailtrends kiest JD in Nederland voor de naam Ochama om verwarring met sneakerketen JD Sports te voorkomen. Maar volgens JD.com is het niet onmogelijk om de merknaam JD in Europa te gebruiken.

Futuristische ‘store’ voor one-stop shopping

Ochama bezorgt haar producten thuis. Ook heeft het vier fysieke pick-up stores waar de bestellingen dezelfde dag nog kunnen worden opgehaald. De vier Ochama pick-up stores zijn te vinden in Leiden, Diemen, Utrecht en Rotterdam. Het assortiment is breed en biedt ongeveer 50/50 food en non-food producten aan. De formule biedt hiermee one-stop shopping voor de aangesloten klanten.

JD.com staat bekend om zijn geavanceerde expertise over retail en logistiek. En dit is terug te zien in de pick-up stores. Klanten die hun bestelling ophalen, komen in een futuristische ruimte. Hier maken zij kennis met het Ochama-assortiment. Op de achtergrond selecteren, sorteren, verpakken en zetten speciaal voor Ochama ontwikkelde robots de bestellingen klaar.

Op dit moment heeft Ochama zo’n 7000 artikelen in het assortiment. Dit is nog geen kwart van de online-artikelen van Albert Heijn. Volgens Mark den Butter, directeur van Ochama, zal dit aantal producten van Ochama echter snel stijgen.

Marketingdeskundige Lulu Fang noemt Ochama op WNL een concept waarbij de mobiele telefoon een grote rol speelt. “De efficiëntie van online, maar wel de beleving van offline.”

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Prijsvoordeel door membership en gemak van pick-up

Ochama beweegt zich met de afhaal- en bezorgservice zowel op de markt van de fysieke supermarkten als de webwinkels. Zij kunnen bijvoorbeeld een grote concurrent worden voor Amazon en Bol.com. Zowel prijs en gemak spelen een rol in de strategie van Ochama.

De logistieke technologieën maken winkelen niet alleen snel en makkelijk, maar verlagen ook de operationele kosten. Dit levert prijsvoordeel op voor klanten. Ochama werkt met een lidmaatschap waarin members 10% korting ontvangen, die ze kunnen besteden bij de volgende bestelling. Met het shoptegoed probeert Ochama haar klanten vast te houden. Nederlandse klanten worden gelokt met een gratis membership (normaal € 10,- per jaar) en een shoptegoed van € 15,-.

Maar Ochama denkt ook dat het gemak van pick-up het verschil maakt. Zo hoeft de klant niet thuis te blijven voor de bezorging van een bestelling. Ochama concurreert dan ook niet direct met de flitsbezorgers en profileert zich als ‘’de one-stop shop voor de planners’’.

De keuze voor Nederland: het begin van meer?

De redenen van JD.com om het Ochama-concept in Nederland te testen, lopen uiteen van duurzaamheid tot logistiek.

Den Butter zegt in de Telegraaf dat Nederlanders over het algemeen positief staan tegenover innovaties en een sterk milieubesef hebben. Het Ochama-concept zorgt voor minder verkeer en piekdrukte bij het boodschappen doen. Daarnaast is Nederland één van de meest verstedelijkte landen van Europa. Het is een belangrijk vervoers- en distributieknooppunt voor Europa en de rest van de wereld.

Het is een logische gedachte dat Nederland als springplank voor Europa dient, maar JD.com laat niets los over haar groeiplannen. Die blijven dus nog even een verrassing, net als de formule zelf.


Gerelateerde artikelen