Nieuwe toetreders tot de Nederlandse supermarktbranche?

Biologische boodschappen in de supermarkt

Om de zoveel tijd duiken de geruchten weer op: buitenlandse bedrijven met plannen om nieuwe supermarkten in Nederland te openen. Vaak blijft het bij geruchten. Een enkele keer zijn er daadwerkelijk nieuwe toetreders, die soms wel en soms niet succesvol zijn. Eind vorig jaar verschenen berichten over twee mogelijk nieuwe toetreders tot de supermarktbranche in Nederland. Ook is een derde Nederlandse partij inmiddels al gestart met een eerste vestiging van een nieuw supermarktconcept in Amsterdam. Tijd om deze partijen eens onder de loep te nemen.

Wat zoekt de Chinese e-commerce gigant JD.com op de Nederlandse food markt?

Een mogelijk nieuwe buitenlandse toetreder tot de supermarktbranche in Nederland is de Chinese e-commerce gigant JD.com. JD.com is ook bekend onder de naam Jingdong en is de belangrijkste concurrent van China’s grootste online marketplace Alibaba.

In een vacature op Glassdoor werft JD.com een ervaren offline winkelmanager en staat het woord ‘stores’. Dit suggereert dat het bedrijf plannen heeft om één of meer supermarkten in Nederland te openen.

Voor de Chinese e-commerce gigant is Nederland een kleine markt. De jaaromzet van JD.com in 2019 bedroeg bijna 83 miljard US dollar volgens CSI market. Ook 2020 was een succesvol jaar. In het derde kwartaal 2020 steeg de omzet met bijna dertig procent naar 25,7 miljard dollar. De nettowinst bedroeg 1,1 miljard dollar, bijna tien keer zoveel als een jaar eerder. Het aantal klanten steeg met bijna een derde tot 442 miljoen. Dit meldt Retailtrends.

Richard Jansen – hoofddocent aan de Nyenrode Business University – verwachtte in 2019 niet dat bedrijven als Amazon of Alibaba naar Nederland komen in het foodkanaal. Anders dan dat de vacature van JD.com doet vermoeden, is Jansen is van mening dat Nederland te klein is voor dergelijke grote partijen. Jansen: “De interne markt is voor bedrijven heel belangrijk. De Nederlandse markt is vanuit Chinees perspectief veel te klein en te oninteressant. Voor food is een lokale presence nodig.’’ Jansen verwacht dat andere partijen eerder in dat gat zullen springen en dat bedrijven als JD.com sneller in Azië zullen uitbreiden.

Vers, service en technologie in de supermarkt formules van JD.com

Over de plannen van JD.com is dan ook nog weinig tot niets bekend. De 7Fresh formule is de grootste supermarkt formule van JD.com. Een van de nieuwere vestigingen heeft een omvang van ongeveer 8000m2. Hiervan is ongeveer de helft supermarkt en de helft catering, meldt Fruitnet. Verse producten, service, technologie en innovatie zijn de dragers van de formule.

Volgens JD.com is in China ruimte voor grote en schone winkels met een ruim aanbod aan geïmporteerde versproducten. De vraag is of dit in Nederland ook het geval is. Mogelijk overweegt JD.com een andere formule voor de Nederlandse markt. Bijvoorbeeld de 7Life Gourmet Community Supermarket, gepresenteerd in Producereport. Dit zijn kleinere ‘wijksupermarkten’ met 24-uurs service en bezorging binnen 1,5 kilometer. In hoeverre JD.com de supermarktbranche in Nederland gaat opschudden, hangt van hun plannen af.

Parijse pilot-supermarkt is voorbeeld voor Monoprix in Nederland

Dichter bij huis is het de Franse keten Monoprix die plannen heeft om winkels in Nederland te openen. Hun plan is om franchise partnerschappen op te zetten. Monoprix is onderdeel van de Groupe Casino, na Carrefour het grootste detailhandelsbedrijf in Frankrijk.

Volgens Distrifood volgen de nieuwe Monoprix-supermarkten in Nederland de nieuwe pilotwinkel in Parijs Montparnasse. Deze in september 2020 geopende supermarkt heeft een omvang van 5000 m².

In vergelijking met Nederlandse supermarkten heeft Monoprix een grote hoeveelheid non-food in hun vestigingen. Dit geldt ook voor Monoprix’ nieuwe pilotwinkel. De begane grond (2853 m²) is ingericht voor schoonheid, textiel, thuis, vrije tijd en inclusief 150 m² horeca en voeding. De kelder is met 2223 m² volledig gewijd aan voedsel. Met onder andere een afdeling La Maison, La Mode en La Beaute lijkt deze winkel meer op de Hema dan op de Albert Heijn.

Naast de bijna gelijke verdeling food en non-food is de sociale functie van de supermarkt opvallend. De supermarkt biedt flexibele werkplekken en fungeert als ontmoetingsplek voor buurtbewoners. Hier is ook informatie te vinden over activiteiten in de wijk. En door de samenwerking met ‘Mon Super Voisin’ is eenvoudig een helpende hand van een buurman of vrouw te vinden.

Vegan Fresco: De eerste plantaardige supermarkt van Nederland

Waar het bij JD.com en Monoprix nog gissen blijft of zij daadwerkelijk naar Nederland komen met een nieuwe supermarktformule, opende James Fresco op 29 januari de eerste vegan en plantaardige supermarkt Vegan Fresco. Vegan Fresco wil naast het aanbieden van zo veel mogelijk duurzame levensmiddelen, de winkel ook zo ‘groen’ mogelijk inrichten. Zo verkoopt de nieuwe supermarkt geen plastic tasjes en maakt de supermarkt gebruik van elektrische verwarming, led-verlichting en energiezuinige koelingen.

Om de winkel te kunnen openen startte Franco een crowdfunding. Na het behalen van 144 procent van het streefbedag van € 150.000, is er nu geld over voor het openen van een webshop. Zo kunnen straks ook mensen die buiten Amsterdam wonen Vegan Fresco ervaren, door middel van elektrische bezorging. En niet getreurd als je niet in Amsterdam woont: eind 2021 hoopt oprichter Franco nog drie plantaardige supermarkten in Nederland te openen.

Nieuwe toetreders wacht geen makkelijke taak

Nederland beschikt over een groot aantal ijzersterke supermarktformules, met een lange geschiedenis in Nederland. Het is interessant om te zien hoe nieuwe buitenlandse partijen de concurrentie met de gevestigde Nederlandse supermarkten aangaan en hoe ook Nederlandse partijen nieuwe kansen in de supermarktbranche zien. Wat dit zal betekenen voor de verdere toekomst en innovatie van de supermarktbranche zal de tijd moeten uitwijzen.

 

Bron: Emerce |Glassdoor |CSI market |Retailtrends | 7Fresh | Fruitnet | Produce Report | Distrifood | Levensmiddelenkrant


Gerelateerde artikelen