Aldi wil net zo sexy worden als ‘knappe zusje’ Lidl
Na jarenlange stilstand is Aldi in rap tempo aan het moderniseren. Honderden winkels in Nederland worden vernieuwd en Aldi lijkt daar nu al succes mee te hebben. De geur van zojuist gebakken broodjes, keuze uit verschillende biologische en fairtrade producten, allerlei vleesvervangers en aandacht voor verse vis, groente en vruchten. Dit is niet direct waar je aan denkt bij de naam Aldi, maar het is wel waar de Duitse discounter naartoe wil.
Lidl is het knappe zusje van Aldi
De prijsvechter wil niet zeggen hoeveel winkels exact vernieuwd gaan worden, maar waarschijnlijk gaat het om alle 500 filialen in ons land. Het vebouwen van een winkel kost volgens kenners zo’n 1 miljoen euro. In totaal gaat de restyle in Nederland waarschijnlijk zo’n 500 miljoen euro kosten.
Dat is een forse investering, maar die was dan ook hard nodig, vinden supermarktdeskundigen Laurens Sloot en Marcel van Aalst van EFMI Business School. “De winkels zijn niet meer van deze tijd”, zegt Sloot. Hij wijst op concurrent Lidl die veel beter presteert.
“Lidl is het knappe zusje van Aldi. Qua look en feel is Lidl veel completer. Ze hebben een goede brood- en banketafdeling en ze zijn al zes keer uitgeroepen tot de beste op het gebied van groente en fruit”, zegt hij.
Vernieuwen slaat aan
Aldi heeft lang stilgestaan en heeft behoorlijk wat marktaandeel verloren ondanks het openen van nieuwe winkels, blijkt uit schattingen door onderzoeksbureau Nielsen. In 2004 had Aldi een marktaandeel van 9,7 procent. In 2017 was dat aandeel gekrompen tot 6,7 procent.
De hervorming lijkt aan te slaan. Distrifood meldde in mei ‘een omzetgroei van jewelste’ voor de discounter. Uit vertrouwelijke cijfers van onderzoeksbureau Nielsen in handen van de vakpublicatie zou blijken dat de markt tot week 18 met 2,6 procent groeide terwijl de omzet van Aldi een groei van 4,2 procent zou hebben doorgemaakt.
“Het feit dat Aldi winkels blijft ombouwen, is een teken dat de verandering aanslaat”, aldus Van Aalst. “Ze zullen steeds kijken welke aanpassingen wel werken en welke niet en de vernieuwingen op basis hiervan bijsturen.”
De hete adem van Whole Foods
Nederland is niet het enige land waar Aldi aan het vernieuwen is. Het bedrijf Aldi Nord, waartoe de Nederlandse winkels behoren, is actief in 9 Europese landen. Alle 2300 winkels gaan vernieuwd worden. Eind juli werd bekend dat de erfgenamen van oprichter Theo Albrecht akkoord waren met een investering van 5,2 miljard euro voor de grootschalige operatie.
Ook in de Verenigde Staten is Aldi aan het vernieuwen. De Duitsers hebben 1,7 miljard euro vrijgemaakt voor de restyle van bestaande winkels en gaan 3 miljard euro besteden aan het openen van 800 nieuwe vestigingen. Dat meldde Business Insider.
Grote concurrent Lidl is sinds vorig jaar ook actief in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft Aldi volgens Sloot last van de prijsverlagingen van Walmart en Target.
Aldi wilde niet inhoudelijk ingaan op vragen van RTL Z.
Bron: RTL nieuws