Jumbo-cfo: Onze resultaten zijn niet exorbitant

Jumbo bezorgt boodschappen thuis

De winst en omzet van supermarktconcern Jumbo zijn in coronajaar 2020 met dubbele cijfers gestegen. Toch weerspreekt cfo Ton van Veen dat het bedrijf buitensporig van de pandemie profiteert. ‘Het is niet zo dat de hoofdprijs van de loterij hier is gevallen.’

In het kort

  • Jumbo had afgelopen jaar de wind in de zeilen.
  • Kritiek dat supermarkten in de coronacrisis te veel winst maken, vindt cfo Ton van Veen onterecht.
  • In tegenstelling tot concurrent Albert Heijn dreigt Jumbo niet met ‘coronaboetes’ voor zijn leveranciers.

Doordat de horeca een deel van het jaar gesloten was, en Nederlanders massaal thuis werkten, hadden supermarkten de wind in de rug. De omzet van Jumbo steeg vorig jaar met 15% naar €9,7 mrd, het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) viel 21% hoger uit, op €736 mln.

Meerdere keren klonk een oproep om de winnaars van de pandemie een heffing op te leggen. ‘Maar we maken geen extreme winsten’, zegt Van Veen. ‘Ik realiseer me dat heel veel bedrijven hopen dat ze zulke cijfers hadden, maar we maken ook heel veel kosten om die extra omzet te kunnen maken.’

Zo staan in Jumbo-winkels extra medewerkers die de mandjes ontsmetten. Ook kan personeel zich, op vrijwillige basis, op eigen locaties laten testen op het coronavirus.

De pandemie heeft veel veranderd in retail. Welke verandering is blijvend?

‘Als ik één ding moet noemen, is dat de enorme stijging van onze online-tak. Daar zijn we vorig jaar door de €500 mln omzet gegaan, een stijging van 50%. En ook dit jaar groeien we hartstikke hard, met een omzet van ongeveer €15 mln per week. We verwachten dat die groei doorzet, en blijvend is.’

Online boodschappen bestellen en bezorgen is verlieslatend. Wanneer verandert dat?

‘Allereerst moeten de kosten verder omlaag. Als de volumes toenemen, kun je veel efficiënter werken. Je kan bijvoorbeeld per route meer stops maken. Verder kun je mechaniseren en automatiseren. Zo hebben we vorig jaar een gemechaniseerd distributiecentrum voor winkelbeleveringen geopend, en ik verwacht dat we op termijn ook naar gemechaniseerde orderpicking voor consumenten zullen gaan. Dat is veel ingewikkelder: dan gaat het om één potje pindakaas of één komkommer. Daarmee kunnen de kosten per order nog verder omlaag.

Verder zal er een opbrengst moeten staan tegenover de extra dienst die je aan de klant levert. Een order verzamelen en thuis laten bezorgen, dat kan nu eenmaal niet voor niets.

Ten derde zullen we online niet meer als losstaand kanaal moeten zien, maar als onderdeel van de totale propositie. Klanten kopen nooit alleen online, maar ook in onze winkels. Zulke klanten zijn het aantrekkelijkst.’

Albert Heijn heeft een coronaboete opgenomen in contracten met zijn leveranciers. Heeft Jumbo die ook?

‘Nee, en ik verwacht ook niet dat die er gaat komen. We zien wel dat sommige leveranciers moeite hebben om aan hun afspraken te voldoen door de effecten van corona. Daar voeren we gesprekken over en proberen we individueel tot oplossingen te komen, en dat lukt ook vrijwel altijd. Maar we vinden boetes opleggen of daarmee dreigen, zeker in deze tijd, niet gepast.’

Waarom?

‘Waar komt de pijn terecht? Niet bij de leveranciers van A-merken, die lachen je in je gezicht uit met zo’n boete. Dan hou je de minder krachtige leveranciers over, die eigen merken of versproducten leveren. Dat is de groep die je niet wil treffen.’

Vorige week is Deen overgenomen door Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Zullen meer kleine spelers verkocht worden?

‘Deen zal niet de laatste zijn, maar ik waag te betwijfelen of er morgen drie zullen volgen. Iedere ondernemer maakt zijn eigen afweging.’

Baalt u ervan dat Jumbo Deen niet heeft kunnen overnemen?

‘Het enige wat ik jammer vind aan de verkoop van Deen, is dat we überhaupt niet in de gelegenheid zijn geweest om onze interesse kenbaar te maken, omdat er geen verkoopproces is geweest. De familie Deen heeft gekozen voor een Noord-Hollandse oplossing. Dat is jammer, maar dat respecteren we. De verkopende partij bepaalt de spelregels.’

Jumbo heeft de financiële ruimte om op overnamepad te gaan. Om de afhankelijkheid van banken te verminderen, overweegt Jumbo volgens Van Veen een Schuldschein van ten minste €100 mln uit te geven. Zo’n lening wordt geplaatst bij investeerders, maar is niet verhandelbaar en vereist geen rating van een kredietbeoordelaar.

De eigenaar van Jumbo, de familie Van Eerd, is sinds kort mede-eigenaar van Hema. De filialen in Nederland zijn dicht. Hoeveel pijn doet dat?

‘De sluiting kost Hema ongeveer €10 mln aan cash per week. Ook een bedrijf als Hema, dat nu solide en prudent gefinancierd is, houdt dit geen heel lange tijd vol. Ik hoop echt dat we in dialoog met de politiek en overheid snel een passende oplossing vinden voor de non-food-retail. Anders zie ik een heel somber scenario voor me, waarin ketens zullen omvallen. Met alle gevolgen van dien.’

 

Bron: Financieele Dagblad


Gerelateerde artikelen