Jumbo denkt aan flitsbezorging met groente en fruit

NSF | Jumbo | Loenen aan de Vecht, Rijksstraatweg 127 - 129

Supermarktketen Jumbo overweegt om verse producten te leveren via flitsbezorging. „We kijken serieus naar de mogelijkheden, aangezien er steeds meer behoefte is bij consumenten. Daar sluiten we onze ogen niet voor”, zegt financieel topman Ton van Veen in gesprek met De Telegraaf.

Buitenlandse flitsbezorgers zoals Getir, Gorillas en Flink, die boodschappen binnen tien minuten thuis bezorgen, vormen een serieuze bedreiging voor supermarktketens. Jumbo onderzoekt nu diverse mogelijkheden tot samenwerking.

„Maar het kan ook zijn dat we zelf een flitsbezorgingservice opzetten, aldus Van Veen. „Deze partijen zijn volgestopt met kapitaal en beïnvloeden de markt. Van een gelijk speelveld is geen sprake. We kijken daarom met Albert Heijn, Picnic en de vakbonden of we een aparte e-commerce cao kunnen opzetten.”

€10 miljard

Jumbo groeit stevig verder en koerst dit jaar voor het eerst in het 100-jarig bestaan richting een recordomzet van €10 miljard. Het bedrijf uit Veghel verwacht bovendien het marktaandeel van 21,8% verder te vergroten, zo blijkt uit de halfjaarcijfers die dinsdag zijn gepubliceerd.

Het supermarktconcern behaalde in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van €5,36 miljard. Ook de onlineverkopen zijn in die periode gegroeid. De stijging bedraagt ruim 50% ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Jumbo constateert dat de winkels en het onlinekanaal steeds meer een versterkend effect op elkaar hebben.

Gaat Jumbo dan eindelijk Albert Heijn van de troon stoten?

„Nee, daar is geen sprake van. De afstand tot de marktleider is aanzienlijk en bovendien zijn we niet bezig om nummer één te worden in Nederland. We willen als Jumbo verder groeien en openen in de tweede helft van dit jaar 23 nieuwe winkels in Nederland en België. Dus het kan zo maar zijn dat we dan door de 22%-grens breken. Dat had ik vijf tot tien jaar geleden nooit gedacht.”

„Er wordt een beeld geschetst dat we coronakampioen zijn als supermarkten. Dat wil ik als cfo toch wel even nuanceren. Omzet is nog geen winst en we hebben flinke kosten gemaakt in de eerste zes maanden van dit jaar. De restaurants van La Place zijn maanden dicht geweest, waardoor we tientallen miljoenen hebben verloren. We hebben daar geen overheidssteun voor gevraagd. De marges staan ook nog eens onder druk en onderaan de streep is er nauwelijks sprake van winstverbetering. Het is echt niet zo dat we hier alleen maar geld zitten te tellen.”

Toch krijgen de supermarkten het verwijt dat er veel geld wordt verdiend, maar dat de maatschappij er weinig voor terugkrijgt. Hoe kijkt u daar tegenaan?

„Een hele terechte vraag. We hebben een jaar lang met veel kunst- en vliegwerk de voedselvoorziening op peil gehouden, Daar hebben we keihard voor gewerkt. Dus we nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er is sprake van intensief overleg met boeren, ketenpartners en tal van andere stakeholders over uiteenlopende maatschappelijke thema’s waarin wij onze verantwoordelijkheid willen nemen.”

„Het geloof in La Place is niet gewijzigd. Het blijft het gezonde alternatief ten opzichte van de fastfoodketens. We hebben de ambitie om honderden nieuwe filialen te openen, ook in het buitenland. Vanuit Europa en de Verenigde Staten is er veel animo.”

Zijn er nog plannen met het overgenomen Hema?

„We zien enorme kansen in de samenwerking. We hebben al Hema-schappen in de Jumbo-winkels. Andersom kunnen Jumbo en La Place ook Hema versterken als het gaat om het foodconcept.”

 

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen