Jumbo formule ziet omzet met ruim 1 miljard stijgen

Verse groente en fruit bij de Jumbo

De consumentenomzet onder de Jumbo formule is dit jaar met € 1,027 miljard toegenomen (+14%) tot € 8,432 miljard. Hiermee heeft Jumbo het boekjaar 2019, dat eindigde op 29 december, sterk afgesloten. De totale consumentenomzet van Jumbo Groep Holding komt dit jaar uit op € 8,682 miljard. Daarvan heeft € 165 miljoen betrekking op restaurantketen La Place, dat een omzetgroei realiseert van 10%. De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen daarnaast in de eerste helft van het jaar nog € 85 miljoen bij aan de omzet.

Het winkelbestand van Jumbo is in 2019 gegroeid naar een totaal van 672. Deze groei komt vooral door de ombouw van de resterende 47 EMTÉ supermarkten (in totaal zijn er 70 EMTÉ winkels omgebouwd) en 4 Agrimarkt winkels naar de Jumbo formule. Daarnaast zijn dit jaar 2 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en 2 van het gemakswinkelconcept Jumbo City geopend. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels ligt in 2019 met 6,5% opnieuw ruim boven de gemiddelde marktgroei van 4% (bron: Nielsen, week 51).

In Nederland ziet Jumbo haar marktaandeel daardoor verder stijgen tot boven de 21% in de laatste maanden van het jaar. Jumbo heeft daarnaast in het vierde kwartaal van 2019 op succesvolle wijze haar entree gemaakt op de Belgische markt met de opening van haar eerste drie supermarkten aldaar.

Resultaten Jumbo 2019:

  • Consumentenomzet onder Jumbo formule stijgt met ruim € 1 miljard (+14%) tot € 8,432 miljard
  • Totale omzet Jumbo Groep Holding (incl. La Place en EMTÉ) komt uit op € 8,682 miljard
  • Ombouw EMTÉ en Agrimarkt afgerond
  • Omzetbijdrage eerste Jumbo winkels in België ruim boven verwachting
  • La Place realiseert omzetgroei van +10% en komt uit op € 165 miljoen

“We sluiten wederom een mooi Jumbo jaar af met sterke cijfersInfographic Jaarcijfers 2019 Jumbo Groep Holding NL,” zegt CEO Frits van Eerd. “Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van € 10 miljard in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. Er liggen geweldige kansen en mogelijkheden op ons te wachten. Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen; we zien daar veel ruimte voor uitbreiding. We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores. Bij het moderniseren van onze winkels houden we daar volop rekening mee.”

Lekkere en gezonde voeding

Jumbo blijft met allerlei vernieuwingen bewust inspelen op de groeiende behoefte van haar klanten aan winkelgemak en lekker en gezond eten. Het begin 2019 geopende Jumbo Food College powered by La Place vervult een spilfunctie in deze ontwikkeling. In dit gezamenlijke kennis- en opleidingscentrum zijn in het eerste jaar al 400 nieuwe recepturen ontwikkeld voor Jumbo en La Place. Het groeiende consumentenbewustzijn ten aanzien van gezonde voeding beantwoordt Jumbo met de digitale Jumbo Foodcoach. Deze toepassing is erop gericht klanten op een gepersonaliseerde wijze te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes. De Jumbo Foodcoach is al enige tijd in gebruik bij de wielerploeg van Team Jumbo-Visma en heeft afgelopen jaar bijgedragen aan een recordaantal van 52 behaalde overwinningen. Eerdaags gaat ook de schaatsploeg van Team Jumbo-Visma van start met de Jumbo Foodcoach. Stap voor stap zal Jumbo deze eigentijdse toepassing ook beschikbaar maken voor bredere klantgroepen.

Jumbo formule ziet omzet met ruim 1 miljard euro stijgen

Winkelbestand

Het winkelbestand van Jumbo is dit jaar met 54 vestigingen uitgebreid naar een totaal van 672. Naast de resterende 47 EMTÉ en 4 Agrimarkt supermarkten die dit jaar onder de vlag van Jumbo succesvol zijn heropend, zijn nog eens 2 vestigingen van Jumbo Foodmarkt, namelijk in Leidschendam en Goes (voorheen Agrimarkt), en 2 Jumbo City stadswinkels toegevoegd. Jumbo zet in op verdere uitbreiding van deze concepten. Ook heeft Jumbo 40 winkels volledig vernieuwd en aangepast naar de laatste formule uitgangspunten om zo de focus op foodbeleving nog beter tot zijn recht te laten komen.

Toegang tot gewilde stadslocaties: HEMA en Udea

De eind 2019 beklonken commerciële samenwerking met HEMA leidt onder meer tot 17 Jumbo winkels in panden van HEMA in binnenstedelijk gebied. Daarnaast zullen Jumbo en HEMA op 6 stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert. Door deze samenwerking krijgt Jumbo ruimer toegang tot gewilde stadslocaties voor het openen van supermarkten. Jumbo heeft bovendien overeenstemming bereikt met de biologische groothandel Udea om in 2020 een zestal winkels in de Randstad over te nemen. Het gaat om locaties waar nu filialen van Marqt en Ekoplaza zijn gevestigd.

Jumbo België

Jumbo heeft in november 2019 in Pelt haar eerste supermarkt op Belgische bodem geopend, snel daarna gevolgd door winkels in Rijkevorsel en Lanaken. De entree op de Belgische markt is bijzonder succesvol verlopen, met veel positieve klantreacties en omzetten die ver boven verwachting liggen. Vanuit het Belgische hoofdkantoor in Brasschaat werkt Jumbo aan verdere uitbreiding van haar activiteiten bij onze Zuiderburen. Naar verwachting zullen in 2020 12 tot 15 nieuwe Jumbo winkels in België hun deuren openen.

Vooruitblik Jumbo 2020:

  • Steeds meer elementen van Jumbo Foodmarkt en La Place in reguliere supermarkten
  • Nieuwe winkels op stadslocaties door partnership met HEMA en overname 6 locaties van Udea
  • 12 tot 15 nieuwe Jumbo winkels in België
  • Brede introductie klantenprogramma Jumbo Extra’s
  • Oplevering geautomatiseerd distributiecentrum in Nieuwegein; bouw derde EFC in Bleiswijk

Investeringen online

Met aanhoudende investeringen heeft Jumbo in 2019 de sterke groei van haar onlineactiviteiten vast weten te houden. Het aandeel online omzet van Jumbo is dit jaar doorgegroeid tot ruim 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is zelfs verdubbeld in vergelijking met vorig jaar. Halverwege 2019 hebben Jumbo en de ondernemers van Jumbo winkels afspraken vastgelegd over de groei en ontwikkeling van e-commerce, met name ten aanzien van samenwerking en verdeling van verantwoordelijkheden. Inmiddels zijn 4 hubs geopend voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen, namelijk in Den Bosch, Amsterdam, Middelburg en Utrecht. Verdere uitbreiding van het aantal hubs staat voor 2020 op de agenda. Daarnaast wordt hard gewerkt aan capaciteit uitbreiding van de E-Fulfilment Centers (EFC), naast de reeds bestaande EFC’s in Den Bosch en Raalte. Daarvoor is een locatie gevonden in Bleiswijk. Naar verwachting is dit nieuw te bouwen EFC begin 2021 operationeel.

Jumbo Extra’s: versterken digitale klantrelatie

Ook op andere terreinen werkt Jumbo aan het versterken van de digitale relatie met haar klanten. Technologische ontwikkelingen bieden allerlei mogelijkheden om het klantcontact persoonlijker te maken. Zo zal Jumbo in 2020 het nieuwe klantenprogramma Jumbo Extra’s breed introduceren. Dit programma heeft als doel om het aanbod persoonlijk af te stemmen en klanten daarmee nog beter te kunnen bedienen. Ook blijft Jumbo investeren in digitale platformen waarop klanten terecht kunnen voor inspiratie, tips, informatie en adviezen.

Totale omzet Jumbo Groep Holding (incl. La Place en EMTÉ) komt uit op € 8,682 miljard

Logistiek

In 2019 is hard gewerkt aan de voltooiing van het gemechaniseerde Nationale Distributiecentrum (NDC) in Nieuwegein. Met dit NDC speelt Jumbo in op haar groeiambities, de klantbehoeften en marktontwikkelingen. In het voorjaar van 2020 zullen de eerste Jumbo winkels vanuit Nieuwegein beleverd kunnen worden. Naar verwachting zal het nieuwe NDC eind 2020 volledig operationeel zijn. Nu al heeft ‘Nieuwegein’ de hoogste BREEAM-certificering ontvangen. Om voor dit duurzaamheidskeurmerk in aanmerking te komen, is onder meer gekozen voor milieuvriendelijke en energiebesparende bouwmaterialen en verlichting en zonnepanelen.

Licence to grow: klantfocus en kostenbeheersing

Naast aanhoudende investeringen op velerlei gebied, heeft Jumbo te maken met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, schaarste in transportcapaciteit en veranderingen in wet- en regelgeving.  Dit heeft een opwaarts effect op de bedrijfskosten. Als reactie hierop werkt Jumbo voortdurend aan het verhogen van de efficiëntie en het in toom houden van de uitgaven, zodat het haar laagsteprijsgarantie aan de klant kan blijven waarmaken. Jumbo wil daarbij voorkomen dat de snelle groei van de afgelopen jaren tot te grote complexiteit en bureaucratie leidt. Dat vraagt om slimmer organiseren, zodat het bedrijf wendbaar en slagvaardig blijft. Onder de projectnaam ‘Licence to grow’ gaat Jumbo haar organisatie op dit gebied verder optimaliseren. Voorop staat dat Jumbo een ondernemende en klantgerichte onderneming blijft, met passie voor de klant en een scherp oog voor kostenbewustzijn.

La Place: ‘Zo smaakt versgemaakt’

Foodserviceformule La Place sluit het boekjaar 2019 af met een omzet van € 165 miljoen, een stijging van 10%. Deze is vrijwel volledig gerealiseerd door autonome groei in de bestaande vestigingen. Vanwege de sluiting van warenhuis Hudson’s Bay ziet La Place zich helaas genoodzaakt te stoppen met haar activiteiten in deze inpandige vestigingen. Nieuwe La Place restaurants zijn dit jaar onder meer geopend op het vliegveld van Barcelona en in de Amsterdamse Kalverstraat. In het voorjaar is de nieuwe merkbelofte ‘Zo smaakt versgemaakt’ gelanceerd, alsmede een volledig vernieuwd assortiment met nog meer nadruk op vers, lekker en gezond eten dat zoveel mogelijk seizoensgebonden is. Voor 2020 staan nieuwe La Place vestigingen gepland in onder meer Kopenhagen en Sevilla.

 

Bron: Jumbo


Gerelateerde artikelen