Luide muziek leidt tot keuze voor ongezonde voeding

Biologische boodschappen in de supermarkt

Een nieuwe studie van de Universiteit van Zuid-Florida toont aan dat shoppers met luide muziek in een restaurant of supermarkt vaker ongezonde voeding kopen. Bij rustige achtergrondmuziek kiezen shoppers juist vaker voor gezonde producten.

Volgens de onderzoekers heeft dat te maken met invloed van muziek op emoties en het hartritme van klanten. Zachte muziek heeft een kalmerend effect, hetgeen betekent dat mensen meer bewust zijn van hun keuze. Harde muziek daarentegen leidt tot opwinding en meer stress. En in die omstandigheid zijn mensen minder bewust van de keuzes die ze maken.

Volume omhoog

‘Als supermarkten de verkoop van groenten en gezonde voeding willen stimuleren, dan is het dus raadzaam om rustige muziek te laten horen. Maar als supermarkten om de één of andere reden de verkoop van rood vlees willen aanwakkeren, dan kun je overwegen om het volume omhoog te draaien’, zegt onderzoeker en marketingprofessor Dipayan Biswas.

Andere factoren

De invloed van achtergrondmuziek op de totaalomzet staat overigens wel ter discussie. Dat komt vooral omdat muziek vaak onbewust wordt ervaren. En behalve volume spelen ook factoren mee als tempo van de muziek, uitvoering en genre. Een andere studie met betrekking tot dit onderwerp komt van marketingprofessor Ronald Milliman, die in de jaren tachtig bewees dat de supermarktomzet met 38% omhoog ging als er rustige muziek werd gespeeld. Uptempo muziek leidt ertoe dat shoppers zich door de gangpaden haasten en impulsartikelen over het hoofd zien. Rustige muziek heeft juist het tegenovergestelde effect.

Ideale compositie

Rustige muziek met een langzaam tempo is mogelijk de ideale compositie voor supermarkten, stelde de Noorse hoogleraar Klemens Knoferle in 2012. Rustige muziek met een hoger tempo blijkt veel minder effect te hebben op het rondkijken tijdens boodschappen doen. Nog een paar leuke weetjes: in 2000 werd door een universitaire studie blootgelegd dat klanten aangeven dat ze langer in een winkel blijven als ze bekende muziek horen. In werkelijkheid stimuleert juist minder populaire muziek de verblijfsduur. Wat tevens vaak wordt aangestipt: Duitse achtergrondmuziek stimuleert de verkoop van Duitse wijn, Franse achtergrondmuziek die van Franse wijn. En klassieke muziek in een wijnwinkel schijnt juist goed te zijn voor de verkoop van duurdere wijnflessen.

 

Bron: Marketing Tribune


Gerelateerde artikelen