Nieuwe app laat shoppers door winkel navigeren

Augmented Reality (AI) in de supermarkt

In de VS is een augmented reality-toepassing ontwikkeld die winkelnavigatie moet versimpelen. Met het Blippar Visual Positioning System krijgen shoppers via een overlay op hun smartphone extra informatie te zien.

Afgelopen jaren zijn er tal van augmented reality-projecten van start gegaan. Van een echte doorbraak is er echter nog steeds geen sprake. Insiders in de Amerikaanse pers menen echter dat het systeem van Blippar goede kansen maakt om populair te raken bij het grote publiek. Deze AR-toepassing kan gebruikt worden in supermarkten of warenhuizen, maar ook op andere plekken waar veel mensen naar toe komen. Zoals een sportstadium bijvoorbeeld.

Next big thing

De YouTube-demonstratie (zie hieronder) ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Daarin is te bekijken hoe een gebruiker door een kantooromgeving wordt geloodst en aan de hand van visuals allerlei extra informatie krijgt aangeboden. De vraag is natuurlijk wel: gaat dit ook werken in de winkelpraktijk? Gaan shoppers al turend op hun smartphone de winkel door? Augmented reality wordt al jarenlang gepresenteerd als the next big thing in retail.

Pokémon Go

Eén van de bekendste voorbeelden is de lancering van de AR-game Pokémon Go, die in de zomer van 2016 leidde tot een explosie van de interesse in de technologie. Zelfs deze hype was echter van korte duur. Binnen het jaar nam het aantal actieve gebruikers met 90% af.

Philips

Het versimpelen van de navigatie in supermarkten is niet nieuw. Philips broedt al een tijdje op experiment in supermarkten, waarbij met behulp van LED-technologie de positie van de klant tot op enkele centimeters valt te bepalen. Deze techniek wordt al wel toegepast bij de MediaMarkt-vestiging in Eindhoven en Arnhem. Klanten kunnen er gebruik maken van de Store Guide-app op basis van het indoor positioning systeem van Philips. Klanten die de app downloaden krijgen op hun smartphone informatie over producten, specifieke aanbiedingen en navigatie op de winkelvloer.

 

Bron: Marketing Tribune


Gerelateerde artikelen