Verspakket wint terrein van maaltijdbox: ‘Geen moeite, wel vers in huis’

Nooit meer hoeven na te denken wat je vanavond gaat eten, maar gewoon je geleverde maaltijdbox laten bepalen wat je gaat eten. Het leek zo handig, maar toch daalt de populariteit van de maaltijdboxen ten koste van de opkomst van de zogenoemde verspakketten.

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat het aantal klanten van maaltijdbox-leveranciers tot nu toe in 2018 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 17% is gedaald. Volgens GfK zijn de verspakketten, met daarin de ingrediënten voor bijvoorbeeld verse soepen, curry’s en quiches, die nu in bijna elke supermarkt te koop zijn de reden van deze terugloop.

Populaire pakketten

Het aantal huishoudens dat in de supermarkt weleens voor een verspakket kiest is dan ook volgens GfK in een jaar tijd gestegen van zo’n 20% naar bijna 25%. Vooral de pakketten van Albert Heijn en Lidl zijn populair.

Voedingscoach en diëtist Jonathan Klaassen snapt de populariteit van de verspakketten wel. “Ik vind deze pakketten zeker een uitkomst. Ik adviseer ze ook aan mijn cliënten”, zegt Klaassen tegen Editie NL. “De meeste producten zijn heel vers. Mensen hebben weinig tijd en zijn op zoek naar gemakkelijke manieren om goede maaltijden te bereiden. Ze hoeven geen moeite te doen, maar krijgen wel verse producten binnen.”

Bekijk de video ‘Verspakket gaat als een rakket’ in Editie NL.

Te veel takjes tijm

Volgens Klaassen krijg je door de verspakketten ook de juiste hoeveelheid groenten binnen en vindt hij ze ‘veel beter dan de echte kant-en-klaar-maaltijden’. Bovendien denkt Klaassen dat mensen op deze manier met andere, internationaal georiënteerde, gerechten in aanmerking komen.

Ook culinair recensent Loethe Olthuis ziet dat mensen door de pakketten gaan experimenteren en variëren in de keuken. Maar het grootste voordeel vindt ze dat er minder voedsel wordt verspild. “Je koopt precies wat je nodig hebt. Als jij een hele pompoen hebt en je weet verder niet want je ermee moet doen, dan gooi ‘m maar weg. Zonde. Of een paar takjes tijm. Bij mij verpietert dat niet, maar als je niet weet wat je er verder mee moet doen, dan wel.”

Duurzamer

En in tegenstelling tot de maaltijdboxen? Volgens Olthuis hoeven de verspakketten niet verstuurd te worden, en de maaltijdboxen worden tot aan de deur geleverd. “Ook dat is duurzamer. Dat zie ik natuurlijk graag.”

Reactie HelloFresh:
Eén van de grootste leveranciers van maaltijdboxen, HelloFresh, zegt in een reactie zich niet te herkennen in de cijfers uit het onderzoek van GfK. “Onze eigen cijfers laten een sterke groei zien, voor HelloFresh lokaal als wereldwijd. Het is belangrijk op te merken dat wanneer een deel van de markt groeit, zoals verspakketten in de supermarkt, dit niet direct als gevolg heeft dat een ander deel van de markt afneemt. Over het algemeen is het duidelijk dat er een groeiende vraag is naar handige manieren om gezonde maaltijden te bereiden met meer verse ingrediënten”, zegt een woordvoerder van HelloFresh Benelux.

 

Bron: RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen