Winkelhuur stijgt alleen in populairste Europese steden

Winkels op het Damrak in Amsterdam

De tweedeling op de markt voor winkelvastgoed wordt steeds sterker. Alleen in de populairste Europese winkelsteden zoals Parijs, Londen en Amsterdam stegen vorig jaar de huren van winkelpanden. Dat concludeert vermogensbeheerder Redevco donderdag op basis van gegevens van vastgoedadviseurs.

Eind 2017 lagen de winkelhuren in de steden die Redevco als ‘uitstekend’ kwalificeert gemiddeld 3,5% hoger dan een jaar eerder. Het was de eerste keer dat de huren alleen in de topsteden stegen. Redevco heeft gekeken naar de reële huurgroei, dus een stijging van de huren die groter is dan de inflatie.

In de steden die ‘zeer goed’ scoren, daalden de huren gemiddeld met 4%. In Nederland vallen bijvoorbeeld Utrecht, Rotterdam en Den Haag in deze categorie. Omdat de cijfers een gemiddelde weergeven, kan het zijn dat in individuele gemeenten wel sprake is geweest van een huurstijging.

Creatieve steden

‘We hebben de polarisatie al langere tijd aan zien komen, maar nu wordt het evident’, zegt Bart Vink, hoofd onderzoek en strategie bij Redevco. Volgens hem hebben sommige steden onvoldoende rekening gehouden met de opkomst van e-commerce. Consumenten komen nu niet meer alleen naar de stad om te winkelen, maar ook voor de beleving. De toenemende urbanisatie versterkt dit effect.

Succesvolle winkelsteden zijn volgens Vink plekken waar consumenten graag tijd doorbrengen, ook als ze niet gaan winkelen. Ze hebben bijvoorbeeld een grote creatieve sector, en consumenten hebben het gevoel dat ze er inspiratie op kunnen doen. ‘Het zijn steden die een hoge stadskwaliteit hebben’, zegt hij.

Vink voegt eraan toe dat niet alle plaatsen een tweede Londen of Parijs kunnen zijn. Maar steden waar de huur niet stijgt, moeten nagaan wat ze kunnen doen om winkelend publiek te trekken, stelt hij.

Huurprijzen winkels stijgen in populaire steden

Toerisme

Ook een stad waar geen reële huurgroei plaatsvindt, kan aantrekkelijk zijn om te winkelen, relativeert Gertjan Slob van onderzoeksbureau Locatus. Volgens hem hebben steden een goed winkelcentrum als grote ketens zoals Zara en H&M er een filiaal willen vestigen.

Om een stad aantrekkelijk te maken, moeten er ook een aantal kleine, unieke winkels zijn, zegt Slob. Daarnaast trekken goede horeca, musea, en uitgaansgelegenheden zoals bioscopen en theaters publiek dat ook gaat winkelen.

Slob verwacht dat door de toename van toeristen in Amsterdam ook steden zoals Utrecht interessant zullen blijven voor beleggers. Doordat de hoofdstad steeds drukker wordt, gaan vooral bewoners ook graag naar winkelcentra in de regio. ‘Er is nu veel nieuw winkelvastgoed op de markt, maar als dat een plekje heeft gekregen, kan ook Utrecht goed functioneren’, zegt hij.

 

Bron: FD.nl


Gerelateerde artikelen