Blog | Bij een verzendopslag denkt de klant minder snel aan retourneren

Shoppen in de fysieke winkel

Vooral jongere generaties online shoppen er op los en de gevolgen hiervan zijn in alle winkelstraten zichtbaar: veel omzet verschuift van fysieke winkels naar webwinkels. Het gangbare praktijk om tien T-shirts te bestellen, deze thuis te beoordelen en er negen terug te sturen. Dit leidt tot een forse toename van transport over de weg.

De busjes die bestellingen rondbrengen, halen retourzendingen dikwijls niet op. Die worden naar een verzamelpunt gebracht, vanwaar het naar de webwinkel wordt teruggestuurd. Zelfs als dit met elektrische auto’s zou gebeuren, leidt het toch tot meer CO2-uitstoot en stikstof.

‘Onlinewinkels zullen niet uit eigen beweging extra kosten in rekening brengen bij hun klanten’

Wat niet iedereen weet, is dat veel geretourneerde goederen niet meer geschikt zijn om opnieuw te verkopen. Tot 70% van alle retouren wordt vernietigd. Zelfs als de producten worden gerecycled, kan dit toch niet de bedoeling zijn. De productie van goederen die niet worden gebruikt maar vrijwel meteen weer worden afgebroken, legt onnodige druk op onze leefomgeving.

Sinds enkele jaren mogen winkeliers plastic tasjes niet meer gratis meegeven aan klanten. Wie geen eigen tas meeneemt, betaalt tien cent. Hoewel dit natuurlijk deels symboolpolitiek is – het probleem van plastic afval in de natuur is vele malen groter – heeft het wel bijgedragen aan bewustwording bij de consument. En iets dergelijks zou kunnen werken bij online winkelen.

Met de auto de stad in, of online retourneren?
Lees ook deze reactie in het FD van Margreeth Pape (brancheorganisatie Thuiswinkel.org) en Herman Wagter (Connekt/Topsector Logistiek).

Vervalsingen

Bij aanschaf zou een redelijke vergoeding voor de kosten van transport in rekening kunnen worden gebracht, bijvoorbeeld met een minimum van €2,50. Zo’n maatregel zou in wetgeving moeten worden verankerd, zoals bij de plastic tasjes. Want onlinewinkels zullen niet uit eigen beweging extra kosten in rekening brengen bij hun klanten.

‘Mij is een winkelier bekend die dure merk-sneakers verkoopt en geregeld vervalsingen retour krijgt’

De transportopslag zal de consument bewust maken van het onnodige vervoer dat hij of zij veroorzaakt met retourzendingen. En de traditionele logistieke en servicefunctie van een fysieke winkel zal duidelijker zichtbaar worden. Producten in één grote vrachtwagen naar één oplaadpunt vervoeren, leidt tot aanzienlijk minder vervuiling dan alles in kleine bestellingen thuisbezorgen.

Zal dit zorgen voor problemen bij onlinewinkels, die nu al vaak matig winstgevend zijn? Ik denk van niet. Voor goede webwinkels zou het juist een verbetering kunnen zijn, want de retourproblematiek heeft grote invloed op hun winstgevendheid. Mij is een winkelier bekend die dure merk-sneakers verkoopt en geregeld vervalsingen retour krijgt.

Met alle zorgen voor het klimaat en de stikstofproblematiek wordt het tijd dat de politiek regelt dat het aantal onnodige vervoersbewegingen afneemt. Ook de jeugd verdient een gezonde leefomgeving.

 

Annexum | Huib BoissevainHuib Boissevain is oprichter en CEO van Annexum, waarmee hij sinds 2000 particuliere- en institutionele beleggers de mogelijkheid biedt om te beleggen in vastgoed. Eerder bekleedde Boissevain diverse leidinggevende functies in de financiële wereld, bij onder meer Van der Moolen, Zurich, Rabo Securities en VastNed. Vanuit die ervaring ontstond zijn enthousiasme voor productontwikkeling en innovatie op het gebied van vastgoedbeleggingen.

 

Bron: Blog Huib Boissevain | FD


Gerelateerde artikelen