Nederlandse distributiecentra gewild door Britse bedrijven na Brexit

Annexum

Het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie is sinds 31 december 2020 een feit. Nu de Britse export dreigt in te storten als gevolg van de papierwinkel bij de inklaring van goederen aan de grens, zijn honderden Britse bedrijven haastig op zoek naar locaties om zich te vestigen in Nederland. Zo hopen de veelal e-commerce bedrijven een goede toegang tot de 466 miljoen Europese consumenten te houden.

Steeds meer verzoeken

Eind 2020 bevestigde het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) al dagelijks verzoeken om informatie te krijgen van Britse bedrijven. Volgens gegevens van het NFIA, hebben ruim 500 bedrijven onlangs serieuze interesse getoond om zich in Nederland te vestigen. Jeroen Nijland, commissaris bij het NFIA: ‘’We zien een doorlopende toename van het aantal bedrijven dat zich bij ons meldt.’’

Het agentschap voor buitenlandse investeringen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat spreekt uit dat het aandeel Britse bedrijven dat overweegt om naar Nederland te komen de komende tijd alleen maar zal toenemen. Waar premier Johnson een tariefvrije handelsdeal na de Brexit beloofde, die vrije en eenvoudige toegang tot de Europese markt zou toestaan, worden bedrijven na 1 januari in de werkelijkheid geconfronteerd met allerlei kosten voor de uitvoer van goederen naar landen in de Europese Unie (EU).

Brexit-boom

Volgens the Guardian begeeft de Nederlandse logistieke sector zich momenteel in een ware ‘brexit-boom’. Door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU komen duizenden kleine tot middelgrote bedrijven in de knel, nu de export naar de EU gepaard zal gaan met verhoogde verzendkosten, de plotselinge toevoeging van BTW, douanerechten, mogelijke havenvertragingen en in sommige gevallen tarieven op zendingen die verzonden zijn vanuit het Verenigd Koninkrijk naar klanten binnen de EU.

Nederland als logistieke hub

Veel Britse bedrijven zien geen andere keus dan te investeren in distributienetwerken binnen de EU, en de Nederlandse logistieke sector plukt daar de vruchten van. Logistieke dienstverleners in Nederland worden dan ook overspoeld met aanvragen van Britse bedrijven die een distributieruimte willen huren. Op deze manier kunnen de Britse bedrijven hun goederen rechtstreeks in de EU importeren.

In het keuzeproces van Britse bedrijven die overwegen om zich in de Europese Unie te vestigen, wordt echter niet alleen naar Nederland gekeken. Britse bedrijven laten zich informeren over meerdere landen zoals Duitsland, België en Ierland.

Nederland blijkt vooralsnog erg in trek wegens de uitstekende infrastructuur, zoals de Rotterdamse haven en de luchthaven Schiphol, en de goede verbindingen met het Europese achterland. Hierdoor blijft Nederland bij uitstek geschikt voor Europese distributiefaciliteiten. Ook word het NFIA door meerdere Britse bedrijven aangehaald als prettige instantie om mee samen te werken in de transitie van Groot-Brittannië naar Nederland. Zo kan het NFIA een verhuizing naar Nederland al binnen een maand mogelijk maken.

Logistieke vastgoedmarkt

Nederlandse distributiecentra blijken dus erg in trek. Guido Verhoef, Head of Private Real Estate bij pensioenbelegger PGGM, durft te stellen dat ondanks dat er delen van de logistieke vastgoedmarkt het afgelopen jaar wel geraakt zijn door het coronavirus, logistiek in z’n totaliteit de winnaar is van de coronacrisis.

Zo is er door de pandemie juist vraag naar logistieke ruimtes ontstaan. Niet alleen vanwege e-commerce en de relocatie van Britse bedrijven, maar ook doordat bedrijven zich des te meer realiseren dat een al te krappe planning in hun supplychain, substantiële risico’s met zich meebrengt. PGGM verwacht dan ook dat bedrijven de komende jaren meer voorraad vlakbij hun productiefaciliteit zullen opslaan. Ook daar is dus extra logistieke ruimte voor nodig.

Sander Breugelmans, Country Manager Benelux bij Prologis, benadrukt dat het belang van de logistieke sector en daarmee logistiek vastgoed groot is. Breugelmans: ‘‘Dankzij de logistieke sector kon en kan iedereen vanuit huis werken, worden pakketjes thuisbezorgd, en supermarkten en ziekenhuizen bevoorraad. Dankzij de logistiek bleef Nederland doordraaien.’’

Cijfers van vastgoedorganisatie CBRE tonen aan dat beleggingen in logistiek vastgoed afgelopen jaar ook onverminderd populair bleef. In de eerste drie kwartalen van 2020 werd er € 1,9 miljard in logistiek en industrieel vastgoed geïnvesteerd, een stijging van 34% ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder (€ 1,5 miljard).

 

Bron: CBRE | Investinholland | NOS | RTL Nieuws | The Guardian | Vastgoedmarkt


Gerelateerde artikelen