VG Visie: Deze tijd vraagt om rust, richting en een scherpe focus

Beleggers maken zich steeds meer zorgen over geopolitieke onrust en fiscale druk, terwijl de woningvraag blijft aanhouden. Deze omstandigheden vragen om rust en richting in vastgoedbeheer. Tegelijk vraagt de markt om duidelijke keuzes: hoe ga je om met wet betaalbare huur? Wat doe je als fondsbeheerder met fiscale onzekerheid? In dit artikel van VG Visie delen we hoe Annexum omgaat met deze thema’s en waarom die keuzes passen bij een beheerste, langetermijngerichte manier van beleggen.

Dit artikel is gebaseerd op het oorspronkelijke interview dat op 25 mei 2025 verscheen bij VG Visie. Lees het volledige stuk op vgvisie.nl.

De kern blijft: wonen, eten en slapen
Onze focus is altijd geweest wonen + eten + slapen”, vertelt Huib Boissevain, CEO en oprichter van Annexum. “Met andere woorden: woningen, winkels, waaronder supermarkten, en hotels, ook over de grens.” Maar binnen die focus is de markt verschoven, en daarmee ook de strategie van de woningfondsen.

Wonen was lange tijd een populaire beleggerscategorie. Nu verschuift de interesse naar buitenlands woonvastgoed, mede door de impact van regelgeving zoals de Wet betaalbare huur. De markt is op drift. Er is zeer frequent overleg en er zijn brainstorms over de kansen die voorbijkomen. Zo hebben we bijvoorbeeld de strategie van onze woningfondsen bijgesteld naar aanleiding van ontwikkelingen in beleid en markt.

Uitponden: opbrengst, spreiding en rust
Sinds 2024 past Annexum binnen het Open Woningfonds een uitpondstrategie toe. Dat betekent dat woningen die vrijkomen niet automatisch opnieuw verhuurd worden, maar per locatie wordt beoordeeld of verkoop de voorkeur verdient. Jeppe de Boer licht toe: ‘’We kopen nu ook woningen aan om ze uit te ponden. Door fiscale maatregelen moet het rendement omhoog, en zo creëren we meer waarde.’’

In de eerste helft van 2025 zijn in onder meer Huizen, Almere en Breda meerdere appartementen verkocht. De gerealiseerde verkoopprijzen lagen daarbij in lijn met de verwachting dat leegstaande woningen gemiddeld 20 tot 40% meer opleveren dan de waarde in verhuurde staat. De opbrengsten worden ingezet voor aflossing of herinvestering. Zo ontstaat rust in de portefeuille, én ruimte voor gerichte groei.

Beleggen vraagt om vertrouwen
Ook de discussie rondom box 3 raakt veel particuliere beleggers direct. Onzekerheid over regelgeving maakt het moeilijker om langetermijnkeuzes te maken. Annexum pleit daarom voor voorspelbare wetgeving – in het belang van beleggers én de woningmarkt.

“Sowieso willen zowel particuliere als institutionele beleggers weten waar ze aan toe zijn. Rust in regelgeving is voor iedereen beter – ook voor de huurders die uiteindelijk afhankelijk zijn van een goed functionerende markt,” zegt partner Madelon van der Tol.

“Mensen maken zich oprecht zorgen over geopolitieke en economische ontwikkelingen en vragen zich bijvoorbeeld af wat dit betekent voor de waarde van woningen,” vervolgt ze. “Wij willen dat onze beleggers ’s nachts goed kunnen slapen. We koesteren het vertrouwen van de belegger en maken daarom wat wij doen aanraakbaar en voorstelbaar. Als we onze strategie aanscherpen, dan leggen we dat duidelijk uit.”

Merk en continuïteit: bouwen aan vertrouwen.
Wat al deze keuzes verbindt, is een heldere visie: goed wonen vormt de basis. Annexum investeert in plekken waar mensen wonen, eten en slapen. Niet op basis van hype of haast, maar met degelijke fondsen, een langetermijnperspectief en het vertrouwen van de belegger als fundament.

Om dat kracht bij te zetten, lanceerde Annexum in het voorjaar van 2025 haar eerste merkcampagne. De baksteen werd het nieuwe herkenningspunt. Geen abstract logo, maar een tastbaar symbool dat rust, degelijkheid en continuïteit uitstraalt.

“Het merk moest uitstralen wat we al jaren doen: beheerst sturen op rendement voor beleggers, in plaats van op snelheid,” aldus Van der Tol.

Ook in de bestuursstructuur is gekozen voor rust. Oprichter Huib Boissevain treedt deze zomer operationeel terug als CEO van Annexum, maar blijft als adviseur verbonden.

“We verkopen alleen als dat past binnen de opbouw van het fonds op lange termijn,” zegt Boissevain. “Die lijn houden we ook de komende jaren vast.”

 


Gerelateerde artikelen