Supermarkt Fonds Nederland CV

Spreiding in locaties, huurders en lengte huurcontracten

Informatie over Supermarkt Fonds Nederland CV

Supermarkt Fonds Nederland CV is ontstaan in 2010 door de samenvoeging van de drie bestaande Supermarktfondsen IV, V en VI. Door deze samenvoeging is een unieke belegging ontstaan in solitair supermarktvastgoed en (wijk-)winkelcentra of winkelstrips waarin tenminste één supermarkt is of wordt gevestigd. De 26 winkelpanden (waarvan 25 supermarkten) in de vastgoedportefeuille liggen verspreid over 23 locaties in Nederland met landelijke en randstedelijke gebieden. Supermarkt Fonds Nederland CV behoort tot de grootste supermarktfondsen in Nederland.

Kenmerken

  • 25 supermarkten en 1 winkelpand, verdeeld over 23 locaties in Nederland
  • Totale vloeroppervlakte van de 26 objecten is ca. 47.000 m2
  • Langdurige huurcontracten met solide partijen
  • Huurders zijn onder meer Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Dirk en Lidl
  • Bezettingsgraad ca. 97%
Supermarkt Fonds Nederland | supermarkten verspreid in Nederland

Spreiding portefeuille Supermarkt Fonds Nederland

Nederlandse supermarktmerken

Huurders Supermarkt Fonds Nederland

Onder de huurders van Supermarkt Fonds Nederland bevinden zich de grote Nederlandse supermarktmerken als Albert Heijn (51% van de huurinkomsten), Jumbo, Lidl, Aldi, Coop en Dirk. Een evenwichtige spreiding dus over de volle breedte van het supermarktlandschap: van service-supermarkten tot uitgesproken discounters.

Supermarkten zijn over het algemeen grotere, solvabele partijen. Bijzonder aan deze categorie huurders is dat zij zeer vast aan hun panden en locaties zijn gebonden. Het verkrijgen en behouden van vestigingsplaatsen is immers cruciaal in de marktstrategie van supermarkten. Daardoor gaat het vrijwel zonder uitzondering om lange huurrelaties met solvabele partijen.

Supermarkt Fonds Nederland | Jumbo | Eindhoven, Biarritzplein

Trends in supermarkten

Een aantal voorbeelden

  • Technologie wordt toegepast om consumenten uitgebreide productinformatie, transparantie en meer beleving te bieden. Of meer diensten, denk aan de kassaloze supermarkt.
  • Klantgerichte loyaliteitsprogramma’s. De grote merken zullen hun aanbiedingen steeds meer gaan baseren op het aankoopgedrag van individuele klanten.
  • Voedselveiligheid, gemak en gezondheid: ontzorgen van de consument op het gebied van bewuste voeding.
  • Nieuwe concepten met onder meer verse bereiding van maaltijden ter plekke met de mogelijkheid om die meteen te nuttigen.
  • De vraag naar biologische producten groeit sterk. Duurzaamheid wordt voor de consument steeds belangrijker bij haar keuze om bepaalde voedingsmiddelen wel of niet te consumeren. De consument wil haar eten kunnen vertrouwen, dus eist transparantie op het gebied van milieu, dierenwelzijn, gezondheid en voedselverspilling.
  • Online boodschappen doen zal blijven groeien. De totale supermarktomzet in 2017 bedroeg € 35,6 miljard. Het online aandeel daarvan was 2,7%. De verwachting is dat dit in 2025 rond 5% zal zijn. De sterke relatie van de klant met hun supermarkt blijft wel behouden.

Annexum | Supermarkt Fonds Nederland | AH | Zierikzee, Lange Nobelstraat

Ontwikkeling van supermarkten

Fysieke supermarkt

De supermarktomzet is in 2017 gestegen met 3,2% naar € 35,58 miljard (€ 34,49 miljard in 2016). Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3% verwacht. Voor de langere termijn geldt dat supermarkten een stevige positie hebben bij het voorzien in de levensbehoeften voor voeding en huishouden.

De verschuiving naar online verkoop zal de fysieke supermarkten niet overbodig maken. En overal waar aankoopgedrag en consumptiepatronen veranderen, zijn de supermarkten bijzonder goed in staat om de trends te volgen en aan nieuwe wensen te voldoen. Supermarkten staan heel dicht bij hun klanten.

Risico's

Het is raadzaam om de kansen en risico’s bij beleggen zorgvuldig af te wegen

Het beleggen in onroerend goed, waaronder dit fonds, brengt risico’s met zich mee zoals bijvoorbeeld het verhuur- en leegstandsrisico-, renterisico en financieringsrisico. Beleggers dienen zich te realiseren dat er een mogelijkheid is dat zij minder terugkrijgen dan zij hebben ingelegd. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Panden van Supermarkt Fonds Nederland CV

Amsterdam, Nieuwmarkt

Amsterdam, Sarphatistraat

Amersfoort, Leusderweg

Barendrecht, Muziekplein

De Bilt, Hessenweg

Den Bosch, Rompertpassage

Den Haag, Conradkade

Den Haag, Fahrenheitstraat

Den Haag, Frederik Hendriklaan

Doetinchem, Slotlaan

Eindhoven, Biarritzplein

Eindhoven, Roostenlaan

Geleen, Annastraat

Gouda, Lekkenburg

Heemskerk, Kerkweg

Heerenveen, Burgemeester Kuperusplein

Hilvarenbeek, Bloemenstraat

Hollandscheveld, Het Hoekje

Nijmegen, Daalseweg

Oldenzaal, Henegouwenlaan

Oosterbeek, Pastoor Bruggemanlaan

Oosterhout NB, Markkant

Roosendaal, Pres. Kennedylaan

Rotterdam, Schiedamseweg | Blokmakersstraat

Uithuizen, Blink en Oosterstraat

Waddinxveen, Koningin Wilhelminaplein

Zierikzee, Lange Nobelstraat

Supermarkt Fonds Nederland CV in het nieuws

Annexum | Rob Hanemaaijer | Relatiemanager
Annexum | Evelyn van Straaten | Relatiemanager

Vragen over beleggen of over onze fondsen?

Heeft u een vraag of wilt u informatie ontvangen over een van de beleggingsfondsen van Annexum? Onze relatiemanagers staan voor u klaar en helpen u graag verder.

Neem contact op