Annexum en Van der Linden: ‘Samen maken wij (huur)processen slimmer’

Digitalisering van de woningfondsen

Leendert Zuyderduyn (Van der Linden) en Inge Kortekaas (Annexum) bij woonobject Almere Homerusplein

Precies een jaar geleden kondigde Annexum de samenwerking aan met beheerder Van der Linden Vastgoedmanagement. Samen met Annexum zet Van der Linden zich in voor de digitalisering van de woningfondsen. Op 1 oktober 2021 kreeg Van der Linden alle woongebouwen van Annexum in beheer en sindsdien zijn er alweer veel (digitale) stappen gezet. Annexum sprak met Accountmanager Leendert Zuyderduyn van Van der Linden over deze samenwerking. Welke stappen zijn er het afgelopen jaar al gezet? En hoe ziet de toekomst er uit?

Digitalisering van de huur- en verhuurprocessen

Leendert is sinds 2019 werkzaam bij de Van der Linden Groep en sinds tien jaar werkzaam in het vastgoedmanagement. Naast een focus op nieuwbouw houdt hij zich vooral bezig met het digitaliseren van woonprocessen.

Leendert: ‘‘In het vastgoed zijn de processen op een aantal vlakken vaak nog traditioneel. Denk bijvoorbeeld aan het aanleveren van de papieren om een woning te huren, het niet digitaal opzeggen van de huur, of inspecties. Als Van der Linden kijken wij naar hoe dit soort processen slimmer kunnen. Dit is bovendien voordelig voor Annexum – waar het vooral om starterswoningen gaat – en jonge huurders dus met één klik op de knop iets kunnen regelen. Stapels papier zijn niet meer van deze tijd!’’

Van der Linden staat bekend om haar klantgerichtheid, pro-activiteit en het kritisch blijven op de vraag: ”hoe kunnen processen beter geregeld worden voor de huurder?” Waar ze een paar jaar geleden nog 2.000 eenheden in beheer had, is dit aantal inmiddels uitgegroeid naar ruim 12.000 eenheden.

Voor Annexum verzorgt Van der Linden Vastgoedmanagement het technische beheer en de verhuur, maar ook het administratieve gedeelte zoals debiteurenbeheer en servicekosten management. Sinds 1 oktober 2021 heeft Van der Linden alle woonobjecten van Annexum in beheer en maakt het concrete stappen richting de digitalisatie van de fondsen. Leendert: ‘‘Wonen is zoiets essentieels in iemands leven. Het is mooi om daar met mijn team elke dag mee bezig te mogen zijn.’’

Marktconforme huurprijzen met het Annexum huurprijsplatform

Naast het ontwikkelen van digitale formulieren is Van der Linden ook bezig met het ontwikkelen van digitale bezichtigingen. Leendert: ‘‘We laten een aantal woningen op een virtual tour inlezen, een scan als het ware. Men kan dan op afstand door een woning heenlopen en kijken of het iets voor ze is.’’

Ook wordt er bij elke mutatie een marktconforme huurprijs gegarandeerd. Dit gebeurt aan de hand van een huurprijsplatform, welke Annexum eerder met Clappform lanceerde. Leendert: ‘‘Er zitten ontzettend veel driver values van een woning in het platform zoals de basisgegevens (type, oppervlakte, WOZ-waarde, de wijk) maar ook het concurrentieaanbod, taxatiewaardes en risicoanalyses. Waarom zou je maar één keer per jaar je huurprijzen onder de loep nemen als dit ook per mutatie kan?’’

Meer weten over beleggen in woningen?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninwoningen

Minder administratie en betere informatie

Naast het op peil houden van het rendement staat het huurdersgemak bovenaan. Zo bieden Annexum en Van der Linden de digitale huurderkluis Qii aan, waarin een kandidaat-huurder met één druk op de knop al zijn persoonlijke gegevens kan opvragen bij overheidsinstanties en kan aanleveren bij de verhuurder. Dit scheelt de kandidaat-huurder de oude schoenendoos met documenten en het wachten op papieren van de overheid en werkgever(s). Bovendien gaat voor de verhuurder de fraudegevoeligheid enorm naar beneden. Ook hoeft de verhuurder niet meer handmatig de documenten te beoordelen: dit kan nu digitaal en geautomatiseerd.

Een bewonersapp voor de ‘community’

Een andere service die Annexum en Van der Linden aanbieden aan al hun huurders is het gebruik van de bewonersapp AREA of People. Dit is een vastgoedplatform dat alle belanghebbenden (ontwikkelaar, beheerder, eigenaar en bewoners) aan elkaar verbindt.

Het gebruik van deze app wordt proactief gestimuleerd door het verhuurteam, dat nieuwe huurders actief uitnodigt om de app te gebruiken voor communicatie met bewoners, het indienen van reparatieverzoeken en communicatie met de verhuurder. Ook hangen er QR-codes van de bewonersapp in de woongebouwen en zijn deze bovendien ook opgenomen in alle huurovereenkomsten, waarmee bewoners zich gemakkelijk kunnen aanmelden. Leendert: ‘‘We hebben als doel dat bij elk complex minimaal 70% van de bewoners in de app zit en hier actief gebruik van maakt. En bij de meeste zitten we daar al ruim overheen!’’

Wat staat er nog op de planning?

Leendert vertelt: ‘‘Binnenkort is er de koppeling van AREA of People met REMS, het datasysteem waar al onze huurdersdossiers in staan. Het is efficiënt dat wanneer een bewoner een berichtje in de bewonersapp zet, dit ook direct in hun dossier komt te staan. Dit zijn lastige processen waar we druk mee bezig zijn. En daarbij zouden we alle zojuist genoemde deeloplossingen graag koppelen in een allesomvattend dashboard, waarin we in real-time kunnen zien hoe de woningfondsen presteren. Dat is zeker iets waar we naartoe werken met elkaar.’’

Hij vervolgt: ‘‘Wat ik zelf heel goed vind, is het hele proces van digitalisering en systemen koppelen en de dataverrijking die daarmee gepaard gaat. Er zit zó veel waardevolle data in. Over wanneer iemand bijvoorbeeld opzegt, wat de redenen hierachter zijn, en wat er beter kan in een woning of gebouw. Er zit veel interessante data in al die losse systemen. Als je dit bundelt en op de juiste manier filtert, krijg je daar ontzettend veel waardevolle informatie uit. Daar kan je vervolgens je portefeuille verder mee optimaliseren – met een hoger rendement voor participanten als gevolg. Dat vind ik een heel mooi iets, dat je daar ook echt iets mee kan doen!’’

Over de samenwerking met Annexum zegt hij: ‘‘Waar ik Annexum echt om prijs, en Inge Kortekaas (Asset manager Woningen) staat daar bij aan het roer, is de vooruitstrevendheid in digitalisering en innovatie. Samen met Van der Linden Vastgoedmanagement kijkt Annexum continue naar hoe processen slimmer ingericht kunnen worden. En hoe de foutmarge naar beneden kan en wij huurders beter en sneller van dienst kunnen zijn. Daar word ik zeer enthousiast van!’’


Gerelateerde artikelen