De aantrekkingskracht van de hospitalitysector

Annexum werd vorig jaar eigenaar van het grootste hotel van Rotterdam. Met een kleine 500 kamers behoort het hotel bovendien tot de top 10 van grootste hotels in de Benelux. Naast de volledige hotelonderneming nam Annexum tevens het vastgoed en alle roerende zaken over. Ook de 200 medewerkers kwamen aan boord. Als eigenaar van dit prachtige hotel – en met het oog op mogelijke investeringen in de toekomst – houden wij de hospitalitysector natuurlijk nauwlettend in de gaten. We zetten een drietal ontwikkelingen op een rij, die een aantrekkelijke markt laten zien. Een markt die zich na de pandemie razendsnel herstelde.

Groeiende vraag

Het aantal reisbewegingen – zowel toeristisch als zakelijk – keerde in 2023 terug naar pre-COVID niveau. Voor veel mensen zijn vakanties inmiddels een integraal onderdeel van hun totale bestedingen en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit snel verandert. Consumenten besteden een steeds groter deel van hun besteedbaar inkomen aan reizen en de vraag naar hotelaccommodaties neemt daarmee ook toe. Hoewel er eind 2023 een stagnatie van de omzetgroei in de sector werd verwacht, is dat niet gebeurd. En met stijgende prijzen nemen ook – terecht – de verwachtingen van de consument toe.

Een flinke impuls zou in 2024 kunnen komen van de terugkeer van langeafstandsreizigers. In Europese landen is, na de COVID-epidemie, met name de terugkeer van gasten uit Azië achtergebleven bij gasten uit de rest van de wereld, omdat reisbeperkingen in veel aziatische landen pas in 2023 volledig werden opgeheven. David Goodger, managing director EMEA van Tourism Economics stelde onlangs dat de Chinese reiziger in 2024 zijn langverwachte terugkeer naar het internationale reizen gaat maken. Hij wijst daarbij onder meer op de toename van het aantal middenklassehuishoudens in China en een toename van de welvaart in het land. Volgens de World Tourism Organization treden we een “gouden tijdperk van reizen” binnen, een trend die naar verwachting in de komende decennia alleen maar zal toenemen. Europa zal aanzienlijk profiteren van deze ontwikkeling.

Economisch klimaat

De inflatie schommelde in Europa heel lang rond de 1,5% per jaar. Halverwege 2021 zette er vrij onverwacht een enorme stijging in, met een piek van 10,6% in oktober 2022. Inmiddels is deze zeer ongebruikelijke piekinflatie alweer een flinke tijd geleden. Ook de rentetarieven zijn gestabiliseerd, waarbij de verwachting is dat halverwege dit jaar een daling ingezet zal worden. Een matige inflatie en lagere rente zou niet alleen feitelijk meer investeringsruimte moeten bieden aan partijen die hun pijlen richten op hospitality, maar bovendien meer vertrouwen om over te nemen, uit te breiden en te verbouwen.

Aantrekkelijke beleggingscategorie

Naast de toename van de vraag zijn er ook specifieke karakteristieken die hotels een aantrekkelijke beleggingscategorie maken. Door als investeerder niet alleen het vastgoed te kopen maar de hele operatie, zijn er veel meer knoppen om aan te draaien voor optimalisatie van het rendement. Zo zijn er weinig asset classes met de mogelijkheid om dagelijks prijzen te herzien. Of denk aan samenwerking met de juiste partners, bijvoorbeeld op het gebied van de dagelijkse hoteloperatie en asset management. Naast het aanhaken van doorgewinterde hospitality experts kan optrekken met de juiste franchiser een groot verschil maken.

Tot slot

We waren onlangs aanwezig op de internationale hospitalitybeurs IHIF in Berlijn, waar het sentiment bijzonder positief was. Er is een toenemende appetite om te investeren en ook wij houden in dat kader onze ogen en oren open. Zoals ook bovenstaande ontwikkelingen laten zien liggen er veel kansen.

_____________________________________________________________________________________

Bent u geïnteresseerd in meer nieuws zoals dit? Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden voor nieuwsbrief


Gerelateerde artikelen