Amazon blijft innoveren in supermarkten

Amazon blijft innoveren in supermarktbranche

Er gaat geen jaar voorbij waarin Amazon niet voor een verrassing zorgt. Ook nu is Amazon weer in het nieuws. Dit keer met de eerste grote supermarkt met de ‘Just Walk Out’ technologie. Een goed moment om te kijken waar Amazon staat met haar online en supermarkt-activiteiten. Maar ook om in te zoomen op de ‘kassaloze supermarkt’.

‘Just Walk Out Shopping’ in Amazon’s grote nieuwe supermarkt

Vorige maand opende Amazon de eerste grote kassaloze supermarkt. Dit meldt onder andere Retailtrends. In Europa testte Albert Heijn dit in 2019 als eerste, berichtte destijds de NOS. Dit was duidelijk een onderzoeksfase, want de kassaloze supermarkten zijn in Nederland nog niet uitgerold.

Dit, in tegenstelling tot de Verenigde Staten. Hier opende Amazon in 2017 de eerste kassaloze supermarkt, Amazon Go. Dutchcowboys zet de cijfers op een rij. Inmiddels zijn er 29 vestigingen, met een gemiddelde omvang van 150 m². Amazon biedt hier ‘Just Walk Out Shopping’. Sinds kort kan dit ook in de 2300 m² grote Amazon Fresh supermarkt in Bellevue, Washington (Twinkelmagazine).

De technologie hiervoor is hetzelfde soort technologie die gebruikt wordt in zelfrijdende auto’s, licht Amazon toe. De technologie detecteert wanneer een product uit het schap wordt gepakt. Hiervoor worden drukgevoelige schappen en camera’s gebruikt. Het product wordt vervolgens in een virtuele winkelwagen geplaatst.

Met een Amazon account en de gratis Amazon app kun je ‘Just Walk Out shoppen’. Een QR code in de app geeft je toegang tot de winkel. Ook door de handpalm met Amazon One te scannen of een betaalkaart gekoppeld aan het Amazon account in te voeren, kun je zonder afrekenen de winkel verlaten. Na het verlaten van de winkel wordt het bedrag van de aankopen automatisch van de creditkaart of betaalkaart afgeschreven.

Bij de toegangspoortjes wordt gevraagd of je Just Walk Out wilt winkelen of bij de kassa wilt betalen. Dus echt kassaloos zijn de supermarkten niet.

De vraag blijft natuurlijk of Amazon ook supermarkten in Nederland gaat openen. Wel of niet met alle innovaties, zoals de Just Walk Out technologie.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Amazon Fresh, de fysieke supermarkt van Amazon

Augustus vorig jaar berichtte onder andere Retaildetail over de opening van de eerste fysieke supermarkt van Amazon, Amazon Fresh. Deze staat in Woodhills, Los Angeles en heeft een omvang van bijna 1000 m². De supermarkt zit vol innovatie, zoals slimme Dash-winkelkarren en de Just Walk Out techniek.

De Amazon Fresh formule biedt bekende A-merken en de huismerken van Whole Foods en Fresh veel verse producten tegen competitieve prijzen. Zo positioneert de formule zich naast het nogal hoog in de markt gepositioneerde Whole Foods en de kleine, volautomatische Amazon Go-gemakswinkels.

Op dit moment zijn er elf Amazon Fresh supermarkten in de Verenigde Staten. In het Verenigd Koninkrijk is één Amazon Fresh locatie, een kleine ‘convenience grocery store’. Eerder dit jaar meldde Amazon plannen voor nog minstens achtentwintig nieuwe fysieke supermarkten te hebben. Dit meldt Supermarket News. Deze staan allemaal gepland in de Verenigde Staten.

Food en non-food op Amazon.nl

Van fysieke Amazon supermarkten in Nederland lijkt nog lang geen sprake. Begin vorig jaar zette Amazon de eerste retail stap in Nederland met de lancering van Amazon.nl. De webwinkelgigant biedt op dit Nederlandse webplatform meer dan 100 miljoen producten aan. Extreem lage prijzen, toegang tot de Nederlandse markt voor leveranciers van buiten de Benelux en het goedkope Prime Video-abonnement als lokkertje. Dit zijn de drie strategische wapens van Amazon volgens Business Insider.

En dat deze effectief zijn blijkt uit onderzoek van Vinex.nl. Quote meldt dat in december 2020 Amazon.nl bijna 6,5 miljoen Nederlanders bereikte. Een indrukwekkend cijfer na nog geen jaar actief in Nederland te zijn. Ter vergelijking: concurrent Bol.com bereikte dat jaar 11,1 miljoen mensen.

Amazon.nl biedt ook levensmiddelen aan. Levensmiddelenkrant schreef niet te verwachten dat Amazon.nl een bedreiging voor de bezorgdiensten als Picnic en van de Nederlandse supermarkten zoals Albert Heijn zou worden. Dirk Mulder, sector Banker Trade, Retail & Automotive bij ING zei begin vorig jaar dat de impact vooral in de non-foodretail zal plaatsvinden. Food blijft lastig in e-commerce, ook voor een bedrijf als Amazon.

In andere landen is Amazon wel al de boodschappenmarkt opgegaan. De bezorgdienst Amazon Fresh is actief in de Verenigde Staten en in Europa, onder andere in enkele grote steden in Duitsland en Italië.

Ook Want zag het allemaal niet zo’n vaart lopen met Amazon Fresh, vooral omdat Amazon toen net op de Nederlandse markt begon. Als het gaat lopen in Groot-Brittannië zal het niet verrassend zijn als Amazon de dienst verder in Europa wil uitbreiden. Dan komt waarschijnlijk Nederland vanzelf een keer aan de beurt.

Volgt Nederland vanzelf?

Duidelijk is dat de webgigant actief en succesvol in de supermarktbranche opereert. Zowel met fysieke Amazon Fresh winkels als met de Amazon Fresh bezorgdienst. Daarom lijkt de conclusie dat Nederland vanzelf een keer aan de beurt is, de meest logische. Het zal alleen moeten blijken wanneer dit het geval is, want tot nu toe zijn hier geen aanwijzingen voor.


Gerelateerde artikelen