Consumentenomzet Jumbo doorbreekt voor het eerst grens van € 10 miljard

Supermarkt Jumbo

2022 was een bewogen jaar voor Jumbo. Toch is het familiebedrijf in staat gebleken om op koersvaste wijze te blijven bouwen aan een gezonde toekomst. Zo heeft de Koninklijke Jumbo Food Groep 2022 afgesloten met een totaalomzet van € 10,3 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van 2021.

De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 3,2% en kwam uit op € 10,2 miljard. Dit is licht hoger dan de totale marktgroei van 3,0% (bron: NielsenIQ t/m week 51). Het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland is met circa 22% nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. De omzetbijdrage van La Place komt met € 107 miljoen weer in de richting van de jaren ‘vóór corona’.

Prijsstijgingen bedwingen

Ton van Veen, die als gedelegeerd commissaris tijdelijk leiding geeft aan de directie van Jumbo: “Het is bijzonder dat we voor het eerst de grens van € 10 miljard omzet zijn gepasseerd. Tegelijkertijd zien we ook dat steeds meer mensen door de fors gestegen prijzen van energie en levensmiddelen moeite hebben om rond te komen. Dat is zorgwekkend, en daarom doen we er alles aan om prijsstijgingen te bedwingen en boodschappen doen voor iedereen toegankelijk te houden.’’

‘‘Door de gunstige prijskwaliteitverhouding van het Jumbo Huismerk zien we de vraag naar dit assortiment sterk groeien. Daarnaast zetten we sterk in op voordeelacties met dagelijkse boodschappen. En in de gesprekken met leveranciers sporen we actief aan tot matiging van inkoopprijsverhogingen. Wij vinden dat het de verantwoordelijkheid van alle partijen is om de inflatie niet verder aan te jagen. Om die reden nemen we ook zelf genoegen met een lagere marge op essentiële artikelen.”

Winkelbestand in Nederland en België

Het winkelbestand van Jumbo in Nederland is met 685 locaties op peil gebleven in 2022. Met 27 vestigingen in België is Jumbo het afgelopen jaar uitgegroeid tot een gewaardeerde speler in het supermarktlandschap van onze zuiderburen.

Visie op ‘omnichannel retailing’

Na de stormachtige groei van online boodschappen doen tijdens de coronapandemie, merkte Jumbo in 2022 dat klanten vaker kiezen voor het afwisselen van winkelbezoek en thuisbezorging.

Ton van Veen: “Dat beeld sluit aan bij onze visie op ‘omnichannel retailing’, en op onze strategie die hiervan is afgeleid. We verwachten dat in 2025 ruim de helft van onze klanten écht omnichannel boodschappen doet bij ons. Om onze sterke marktpositie in de verschillende winkelkanalen vast te houden, blijven we investeren in ons offline én online portfolio.’’

De omzet uit online is in 2022 uitgekomen op € 670 miljoen, een stijging van 4,5% in vergelijking met het jaar ervoor. Met name de onlineactiviteiten op de zakelijke markt blijven fors groeien, in 2022 met meer dan 50%.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

La Place

Sinds het wegvallen van de coronamaatregelen begin maart 2022, hebben gasten weer als vanouds hun weg weten te vinden naar La Place. De foodserviceformule heeft daardoor een omzetbijdrage geleverd van € 107 miljoen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het ‘tweede coronajaar’ 2021.

Bouwen aan de toekomst

Vastberaden werkt Jumbo aan samenwerkingen voor de lange termijn met geselecteerde boeren en telers, wat de beschikbaarheid, kwaliteit, versheid en verduurzaming van het assortiment ten goede komt. Veel nadruk ligt hierbij op het opnieuw inrichten van de versketen voor aardappelen, groente, fruit (AGF). Dit moet niet alleen leiden tot een kwaliteitsimpuls voor dit segment, maar ook tot een beter verdienmodel voor de boeren en telers, zodat zij op verantwoorde wijze kunnen investeren in duurzame ontwikkeling.

Vooruitzichten

Ton van Veen: “Ook in 2023 blijven we koersvast uitvoering geven aan onze meerjarenstrategie. Vanzelfsprekend doen we dit geheel in het licht van de huidige ontwikkelingen en alle veranderingen die ons te wachten staan.’’

‘‘De onzekerheid in de markt blijft groot, waardoor het lastig te voorspellen is óf en wanneer de prijzen stabiliseren. Het is onoverkomelijk dat de huidige marktsituatie een opwaarts effect heeft op onze bedrijfskosten. Onze ambitie om euro’s goedkoper te zijn blijft onverminderd van kracht. Onze missie om de klant centraal te stellen en duurzame groei voor de toekomst te realiseren, blijft voorop staan.”

 

Bron: Jumbo


Gerelateerde artikelen