De supermarkt van de toekomst zit vol met technologische ontwikkelingen

Betalen met uw smartphone in de supermarkt

Een zelfrijdend winkelwagentje dat precies de slimste winkelroute kiest op basis van je boodschappenlijstje. Een appel scannen en gelijk alles lezen over de herkomst. Oriënteren in de winkel via de smartphone die al weet welke producten je vooraf bekeken hebt. Supermarkten doen overal ervaringen op met technologie om klanten nieuwe gemakken en ervaringen te bieden.

Op deze manier weten ze snel in te spelen op de trends in consumentengedrag.  Zo beantwoordt vertical farming bijvoorbeeld aan de behoefte naar gezond en duurzaam en zelfscanning vanuit de behoefte aan kopen met gemak. Maar ook bij de werving van vakkenvullers kan techniek instore een interessante rol spelen.

Vertical farming

Groente zo dicht mogelijk bij de consument produceren, dat is het idee van vertical farming, meldt de Volkskrant. Het Duitse bedrijf Infarm doet dit wereldwijd in grootstedelijke supermarkten. In Nederland had Nijmegen afgelopen maand de primeur. In de nieuwe machines met ledlampen groeien stekjes munt, basilicum, peterselie, koriander en bieslook. Binnen drie weken zijn ze volgroeid en klaar om ter plekke te oogsten. Deze vorm van ‘landbouw’ is een methode om verse producten zo dicht mogelijk bij de consument te produceren in een volledig gecontroleerde omgeving. Met minder benodigde ruimte, transportbewegingen, water-, mest- en pesticidengebruik tot gevolg.

Betalen in supermarkten lijkt achterhaald

De zelfscan is inmiddels niet meer weg te denken bij supermarkten. Maar ook hierin zijn er nog steeds belangrijke ontwikkelingen, volgens een artikel op Distrifood.  Zo worden de selfcheckouts kleiner. Ook worden ze slimmer, doordat ze producten visueel en op gewicht leren kennen. Daarnaast komen scanners overal, niet alleen als handscanner, maar ook opgehangen aan een muur of ingebouwd in de winkelkar.

Carrefour houdt in België een pilot ‘MyFinger’, waarbij klanten kunnen betalen met hun vingerafdruk en Amazon test scanners die mensen instore laat betalen via hun hand. Het is de bedoeling dat klanten van Whole Foods-supermarkten via die manier hun aankopen kunnen betalen. Overigens lijkt ook betalen achterhaald. Amazon heet de frictieloze supermarkt ontwikkeld met de naam Go. Deze techniek van je indentificeren, iets pakken en naar buitenlopen waarna de keten afrekent, heet ‘Just Walk Out’.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Hologram werft bijbaners bij Jumbo

Jumbo Supermarkten brengt haar bijbanen onder de aandacht op een innovatieve manier, meldt Recruitmenttech. Met inzet van hologrammen hoopt de supermarktketen haar doelgroep te bereiken. Jumbo heeft in ruim tachtig winkels een heus hologram opgehangen om ‘eens even extra te benadrukken dat wij hard op zoek zijn naar bijbaners!’, zo klinkt het vanuit Jumbo. Jumbo was afgelopen jaar genomineerd voor de Recruitment Tech Awards 2019 door hun innovatieve manier van werven.

Bijzondere winkelervaring door kunstmatige intelligentie

Tech en data veranderen natuurlijk niet alleen de winkelbeleving voor de klant; ook voor de medewerker in de supermarkt kan er veel veranderen. In een toekomstverkenning uit 2019 voorspelt het consultancybureau Oliver Wyman op Consultancy.nl dat de supermarkt met 40% minder uren kan draaien door kunstmatige intelligentie en door steeds meer processen te automatiseren. De uren en de aandacht die dan vrijkomen zijn hard nodig om de klanten een bijzonder winkelervaring te bieden. Door die beleving zal de supermarkt steeds het verschil blijven maken met online boodschappen.

Technologie van cruciaal belang

De hedendaagse supermarkt is ontworpen om routine-aankopen efficiënt te maken, maar precies die eigenschap kan op termijn fataal worden. Dit risico is het meest acuut in wat we de ‘center store’ noemen, de afdelingen met droge voeding, dranken, huishoudproducten en verzorging in het midden van de winkel. Zo meent dit artikel op RetailDetail. Vooral die afdelingen staan immers onder druk door veranderende consumentenvoorkeuren, en niet in het minst door online bestellingen. De winkel van de toekomst zal blijk moeten geven van grotere flexibiliteit om te kunnen inspelen op snel wijzigende verwachtingen. De rol van technologie zal daarin onontbeerlijk zijn.

Dit is een samengesteld artikel op basis van meerdere bronnen.

 

Bron: Consultancy.nl | Distrifood | Recruitmenttech | RetailDetail | Volkskrant


Gerelateerde artikelen