Hamsteren stopt, omzet supermarkt terug op oude niveau

Boodschappen doen, op 1,5 mtr afstand, in de supermarkt

Volgens onderzoeksbureau Nielsen neemt de omzetgroei van de supermarkten sinds de start van de coronacrisis weer af, maar ligt het nog steeds 7 procent hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. “Consumenten leggen geen voorraden meer aan”, aldus Johan Vrancken, managing director Nielsen Benelux Connect in Distrifood en op NU.nl. Het hamstergedrag van Nederlandse consumenten in supermarkten is voorbij. De stijging in de verkopen ten opzichte van vorig jaar hangt volgens Nielsen samen met de sluiting van horeca en het thuiswerken.

Doordat meer mensen vanwege de coronacrisis thuiswerken, eten ze meer thuis dan voor de uitbraak. En daarom moeten ze extra boodschappen doen. Ook het CBS meldt dat de omzet van supermarkten nog steeds hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar, maar wel terugloopt. Week 11 (9 tot 16 maart) kende een enorme piek, de omzet was hoger dan in de week voor kerst. In week 12 (16 tot 22 maart) was de omzet 6 procent lager dan de week ervoor.  Dit was de week dat veel mensen thuis kwamen te zitten. De verkoop van houdbare producten blijft hoog. De omzet van producten zoals bakmixen voor koekjes, taart, pannenkoeken en cake, nam in week 12 met 160 procent op jaarbasis het sterkst toe. De omzet van handzeep en toiletpapier daalde ten opzichte van week 11 met 30 procent, maar bleef wel flink hoger dan in 2019.

Ook supermarkten met dieprode cijfers

Het beeld is dat supermarkten in deze crisistijd geld verdienen. Toch keldert ook in deze branche op heel wat plekken de omzet. Supermarkten in de grensstreek, winkels in de normaal zo drukke stadscentra, vlak bij stations en op toeristische plekken kleuren dieprode cijfers. Kleine supers op recreatieterreinen en universiteiten zijn veelal helemaal dicht. Patricia Hoogstraten, directeur van het Vakcentrum wil het beeld dat in de supermarkten overal goud geld wordt verdiend, graag rechtzetten.

In het AD zegt zij: “De omzet piekt inderdaad in de supermarkten met een wijk- of buurtfunctie. Maar veel supermarkten zullen onderaan de streep niet zo heel veel overhouden, want de kosten voor alle maatregelen zijn ook hoog”, stelt de belangenbehartiger voor zelfstandige ondernemers. Vooral de extra personeelskosten door het inhuren van beveiligers, het schoonmaken van winkelwagentjes en de sterk opgevoerde en lastig te plannen bevoorrading kost een hoop geld.

Overheidssteun voor de sector is er niet omdat bedrijven in voeding tenslotte gewoon openblijven en omzet draaien. Veel supermarkten zijn in handen van zelfstandige ondernemers, winst of verlies is daarbij dus het risico van de lokale ondernemer. Ondernemer Van de Huijgevoort heeft een PLUS-supermarkt vlakbij de Belgisch grens. Omdat de grenzen zijn gesloten, heeft hij 60 procent minder omzet. “Als dit nog even duurt, zal ik toch mensen moeten ontslaan. Dan is het toch wel wrang dat non-foodwinkels wel steun kunnen krijgen om personeel te behouden.” Hoogstraten pleit voor maatwerk in de foodsector. “Als er winkels zijn die het zwaar hebben, denk daarbij ook aan kaas- of delicatessenzaken, zouden zij ook een beroep moeten kunnen doen op het fonds.”

Nieuwe bezorgklanten van Albert Heijn moeten langer wachten

Albert Heijn geeft op dit moment online voorrang aan klanten die al langere tijd bestellen bij de marktleider. “Op het moment kunnen nieuwe klanten tot twee dagen vooruit kijken bij het kiezen van een bezorgmoment. Voor bestaande klanten is dit twee weken”, meldt Albert Heijn op  Facebook. De CEO van AH, Marit van Egmond meldde al dat er vijf keer meer bezorgaanvragen zijn dan vóór de coronacrisis, zo vermeldt Distrifood.

De toegenomen druk zorgt er voor dat ook sommige AH-klanten met een betaald bestelabonnement, de zogeheten bezorgbundel, tijdelijk niet kunnen bestellen. Klanten die nu beginnen met een bezorgbundel kunnen momenteel alleen een abonnement voor 6 of 12 maanden afsluiten. Nieuwe abonnementhouders kunnen pas over twee tot drie weken een eerste plek reserveren, meldt AH op zijn website. Eerder werd al duidelijk dat Albert Heijn vanwege de coronacrisis tijdelijk is gestopt met het bezorgen van de Allerhande maaltijdboxen. Zij geven voorrang aan het bevoorraden van de fysieke winkels. Overigens hebben de hamsterende klanten Ahold Delhaize in het eerste kwartaal van dit jaar een forse omzetstijging bezorgd. De omzet komt zo’n 15 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar.

Online supermarkt trendbreuk in Duitsland

De laatste jaren is de online handel van voedingsmiddelen in Duitsland met ruim 20 procent per jaar gestegen, toch bleef het marktaandeel klein. In 2019 maakte de online omzet in levensmiddelen nog geen 1% uit van de totale Duitse verkoop van levensmiddelen. De coronacrisis veroorzaakt een trendbreuk. Sinds de uitbraak van corona heeft de gemiddeld genomen vrij conservatieve Duitse consument de weg naar de online supermarkt gevonden, bericht AGF.

Online supermarkten kunnen de toegenomen vraag nauwelijks aan. Picnic heeft 200 nieuwe medewerkers aangenomen en 70.000 nieuwe aanmeldingen op een wachtlijst gezet. Marktleider REWE meldt levertijden van soms meer dan een maand. Experts verwachten dat door deze tijdelijke situatie het online gedrag van de consument voorgoed verandert. Het online kopen van verse levensmiddelen wordt volledig geaccepteerd, ook door oudere doelgroepen.

Dit is een samengesteld artikel op basis van meerdere bronnen.

 

Bron: AD | AGF | CBS | Distrifood | NU.nl


Gerelateerde artikelen