Hoe Jumbo werkt aan een sterke aanwezigheid in het supermarktlandschap

Verse maaltijden bij de Jumbo Foodmarkt

Eind 2020 nam Annexum 55 Jumbo-supermarkten en 7 winkels met andere huurders over van supermarktketen Jumbo. De supermarktketen is het afgelopen decennium hard gegroeid. Na een reeks overnames steeg het marktaandeel van Jumbo eind 2020 met een groei van maar liefst 0,5% tot boven de 21,5%. Jumbo is daarmee goed voor een tweede plaats in Nederland. Verdere ontwikkeling van de omnichannel propositie staat daarom hoog op de agenda bij Jumbo-CEO Frits van Eerd: ‘‘We zien steeds duidelijker dat ons winkelnetwerk en de online kanalen elkaar versterken. Met onze verschillende formules werken we daarom dag in dag uit aan onze omnichannel strategie!’’

Bij Jumbo in Veghel zijn ze blij dat ze inmiddels de tweede supermarktketen in Nederland zijn. Het Brabantse familiebedrijf begon in 1921 als groothandel en is er een met een rijke ondernemershistorie. Momenteel telt Jumbo ruim 680 supermarkten, waaronder 8 foodmarkten en een succesvolle online bestel- en bezorgservice via Jumbo.com. Ook voert het concern het gemakswinkelconcept Jumbo City, waarin elementen van de reguliere Jumbo winkel, Foodmarkt én van restaurantketen La Place worden gecombineerd. Zo wil Jumbo lekker en gezond eten makkelijk bereikbaar maken voor iedereen.

Jumbo supermarkten

Voor het doen van dagelijkse boodschappen kan men dit jaar terecht in bijna 700 Jumbo supermarkten, verspreid over heel Nederland en België. Bij elke Jumbo supermarkt is het assortiment afgestemd op de behoeften van de lokale klant. Jumbo supermarkten kunnen verschillende functies hebben: namelijk een regio-, streekverzorgende, dorps- of passantenfunctie. Het winkelbestand van Jumbo bevat zowel eigen filialen als (franchise)winkels van zelfstandige ondernemers.

Jumbo Foodmarkt

In de Jumbo Foodmarkt brengt Jumbo gezond, vers en lekker eten samen voor een lage prijs. Iedere dag maken koks en andere culinair specialisten hier nationale en internationale gerechten uit de wereldkeukens van Jumbo en La Place. De Foodmarkt biedt de klant verschillende opties: klanten kunnen ervoor kiezen om alleen de ingrediënten mee te nemen die nodig zijn voor het zelf bereiden van een gerecht thuis, het gerecht kant-en-klaar aan te schaffen, of dit ter plekke op te eten in het Foodcafé – zodra de coronamaatregelen dit uiteraard weer toelaten.

Jumbo City

Het eigentijdse gemakswinkelconcept Jumbo City is er één waar ultra verse, huisgemaakte maaltijden centraal staan. Zo is Jumbo ook voor de snelle boodschap hét adres. Op deze manier combineert de Jumbo het beste van de Jumbo Supermarkten, de Jumbo Foodmarkten en restaurantketen La Place. Met het Jumbo City concept wilt Jumbo de komende jaren strategisch groeien en haar aanwezigheid in de drukker wordende binnensteden verder uitbreiden.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Jumbo.com

Afgelopen jaar wisten steeds meer klanten de weg naar het online boodschappen doen te vinden. Jumbo’s klanten kunnen hun bestelling plaatsen in de app of de webwinkel, en kunnen deze thuis laten bezorgen of zelf komen afhalen bij zogenoemde Pick Up Points (PUP’s). De online bestelde boodschappen worden verzameld in de E-fulfilment Centers in ’s-Hertogenbosch en Raalte. Het derde E-fulfilment Center in Bleiswijk opende op 3 maart 2021 haar deuren.

Daarnaast heeft Jumbo verscheidene bezorghubs verspreid over het hele land, waaruit de supermarkt de bestelde boodschappen direct bij de klant thuisbezorgt. Uitbreiding van het Jumbo e-commerce netwerk is noodzakelijk om te kunnen blijven inspelen op het veranderende winkelgedrag van consumenten. Jumbo-CFO Ton van Veen: ‘‘De markt voor online boodschappen blijft hard groeien. Met een efficiënte en schaalbare infrastructuur zorgen we in 2021 voor een nóg sterker omnichannel aanbod voor onze klanten.’’

Jubileumjaar

Naast de focus op het bouwen van een sterke omnichannel strategie staat 2021 voor Jumbo ook in het teken van het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf. Een belangrijke mijlpaal die samen zal worden gevierd met klanten, ondernemers, partners, leveranciers en alle 100.000 medewerkers. Jumbo kijkt vol vertrouwen naar de toekomst en blijft elke dag op zoek naar kansen en mogelijkheden om in te investeren en van klanten fans te maken. Jumbo-CEO Frits van Eerd: ‘‘Dat is de passie dit in het hele bedrijf wordt doorgegeven, al 100 jaar lang!’’


Gerelateerde artikelen