Jumbo bouwt sterke marktpositie in eerste halfjaar 2021 verder uit

NSF | Jumbo | Appingedam, Harddraversplein 1-5

In december 2020 maakte Annexum bekend dat het 62 winkelpanden overnam voor in totaal € 325 miljoen van supermarktketen Jumbo. De 55 Jumbo-supermarkten en 7 winkels met andere huurders werden in mei 2021 in een nieuw supermarktfonds voor de particuliere belegger geplaatst: het Nederlands Supermarkt Fonds.

Een terugblik naar 2020

Het marktaandeel van Jumbo in Nederland steeg in 2020 tot boven de 21.5%. Met een groei van 0.5% heeft Jumbo vorig jaar het meest aan terrein gewonnen. Voor 2021 zette de supermarkt in op een groei van de consumentenomzet naar tenminste €10 miljard. Jumbo CEO Frits van Eerd: ‘’Dag in dag uit werken we aan onze ambitie door steeds een stap extra te zetten voor onze klanten. Ook in dit jubileumjaar, waarin we het honderdjarige bestaan van ons familiebedrijf vieren, zullen we dat blijven doen.’’

Een goed begin

Gedurende de eerste zeven perioden (t/m week 28) van 2021 heeft Jumbo haar aandacht vooral besteed aan het veilig houden van boodschappen doen als gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen, en het zo goed mogelijk invullen van de sterk verhoogde vraag naar online.

De supermarkttak heeft in deze periode een omzet gerealiseerd van € 5,36 miljard, in lijn met de doelstelling om dit jaar voor het eerst uit te komen op € 10 miljard. Deze gerealiseerde omzetgroei is opnieuw hoger dan de gemiddelde marktgroei van circa 5% en zorgt ervoor dat het marktaandeel van Jumbo doorstijgt naar 21.8%.

Steeds meer klanten kiezen voor Jumbo

Jumbo verwacht haar omzetgroei te kunnen vasthouden en het Nederlandse marktaandeel verder te vergroten, ondanks diverse uitdagingen die ze waarneemt in de veranderende markt van vandaag de dag.

Het consequent vasthouden aan de unieke Jumbo formule en de toewijding om boodschappen doen altijd en overal leuker te maken, zorgen ervoor dat steeds meer klanten voor Jumbo kiezen. Dat enthousiasme is ook goed merkbaar in België, waar het aantal Jumbo winkels inmiddels op 11 staat en voor dit jaar nog circa 9 winkelopeningen zijn voorzien.

“In dit jubileumjaar zetten we de schijnwerpers op onze Jumbo formule. We doen er veel aan om onze én-én-én formule onder de aandacht te brengen, dus én het grootste assortiment én de beste service én altijd lage prijzen. Dat is het fundament van ons succes en daar houden we onverkort aan vast.’’
~ Jumbo CEO Frits van Eerd

La Place

Foodserviceformule La Place was afgelopen halfjaar goeddeels gesloten vanwege de coronapandemie. De omzet daalde daardoor naar € 13 miljoen. De samenwerking met Vermaat Groep is inmiddels succesvol opgestart en de verwachtingen over hernieuwde groei na corona zijn onverkort positief. La Place wil komende jaren honderden nieuwe vestigingen openen in binnen- en buitenland.

Online en logistiek

De online verkopen via Jumbo.com zijn ook in de eerste zeven perioden van dit jaar blijven groeien; de stijging bedraagt ruim 50% ten opzichte van de eerste helft 2020. Jumbo constateert dat de winkels en het online kanaal steeds meer een versterkend effect op elkaar hebben. Dit komt mede door aanhoudende investeringen in e-fulfilmentcenters en bezorghubs. Van die hubs in of nabij de grote steden telt Jumbo er inmiddels 12.

Voor het einde van het jaar worden nog 4 nieuwe hubs geopend. In januari nam Jumbo haar derde e-fulfilmentcenter (EFC) in gebruik te Bleiswijk. Het bedrijfspand is onderscheiden met het hoogste BREAAM-certificaat voor duurzaam bouwen. Die eer viel vorig jaar ook te beurt aan het nieuwe gemechaniseerde centraal distributiecentrum (CDC) voor houdbare producten van Jumbo in Nieuwegein. Op dat terrein beginnen eerdaags ook uitbreidingswerkzaamheden, onder meer bedoeld voor de gemechaniseerde logistieke verwerking van verse producten.

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Veranderingen in de markt

Jumbo merkt op dat veranderingen in de markt zich als gevolg van de coronapandemie lijken te versnellen. De verkopen via online hebben een enorme vlucht genomen en er is sprake van een groot aantal nieuwe, veelal internationale toetreders in de markt voor (flits)bezorging. Jumbo CEO Frits van Eerd: “Volledige focus op de klant is nu belangrijker dan ooit. Er is volop dynamiek in de markt, met nieuwe concurrenten en toenemende prijsdruk vanwege schaarste aan grondstoffen. Daarom moet je kritisch naar je businessmodel blijven kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.”

Met het oog op klantgerichtheid en duurzame groei in de jaren die voor ons liggen, heeft Jumbo onlangs haar winkelorganisatie aangepast. De winkels brengen een duidelijke scheiding aan tussen medewerkers die zich geheel toeleggen op klanten en service én collega’s die ervoor zorgen dat alles achter de schermen op rolletjes loopt. De wijziging gaat per aanstaande september in. Daarnaast zal Jumbo de investeringen in haar online platform en thuisbezorging verder opvoeren.


Gerelateerde artikelen