Jumbo-ondernemer John van der Sangen: ”Bij ons draait alles om continuïteit”

Jumbo-ondernemer John van der Sangen: ‘’Bij ons draait alles om continuïteit’’

Jumbo | Geffen, Aloysiusplein 1

Supermarkten zijn onmisbaar in onze voedselvoorziening. De afgelopen twintig jaar investeerde Annexum dan ook veelvuldig in supermarktvastgoed in zowel Nederland als Duitsland. Zo verhuurt Annexum al jaren supermarktvastgoed aan diverse supermarktondernemers. Jumbo-exploitant John van der Sangen is al bijna veertig jaar werkzaam in de branche, waarvan bijna twintig jaar als zelfstandig ondernemer. Sinds 2015 runt hij een Jumbo-supermarkt in het Noord-Brabantse Geffen.

Zijn interesse in de supermarktbranche werd gewekt doordat hij in zijn jongere jaren altijd tegenover een supermarkt woonde. Direct na zijn afstuderen begon hij op eenentwintigjarige leeftijd dan ook als filiaalmanager bij Jumbo. Hier kreeg hij op jonge leeftijd al veel verantwoordelijkheid over de meer dan honderd medewerkers die hij aanstuurde.

Van filiaalmanager naar supermarktbaas

Na een aantal jaar bij de Jumbo, switchte Van der Sangen naar de C1000, waar hij nog 15 jaar als filiaalmanager werkzaam zou zijn voordat hij besloot een eigen vestiging te openen. Van der Sangen: ‘’Op gegeven moment ga je je toch afvragen of je het werk dat je nu voor een baas doet, ook voor jezelf kunt doen. Dat is het moment geweest dat ik op zoek ben gegaan naar een eigen vestiging.’’

Dat het runnen van een eigen vestiging anders is dan alleen filiaalmanager zijn, is één ding dat zeker is. Van der Sangen: ‘’Het grootste verschil is dat je niet meer achterom kunt kijken. Je bent nu zelf degene die de beslissingen neemt en je bent zelf financieel verantwoordelijk.’’ Hij verkocht zijn eerste supermarkt in Liempde omdat hij er geen groeipotentie meer in zag. In 2015 kon Van der Sangen met zijn supermarkt verhuizen naar de nieuwe locatie in Geffen. ‘’Deze nieuwe locatie heeft de juiste hoeveelheid vierkante meters, de juiste parkeervoorzieningen en de juiste uitstraling. Zodra dat voor elkaar is, zijn de voorwaarden geschapen om een bedrijf succesvol voort te zetten.’’

Continuïteit

Samen met zijn vrouw en rechterhand runt Van der Sangen nu nog steeds met veel plezier zijn eigen supermarkt. Continuïteit is daarbij voor hem het allerbelangrijkst. Door continuïteit in de breedste zin na te streven, hoopt Van der Sangen een succesvolle supermarkt te runnen. Van der Sangen: ‘’Mijn doelstelling is niet vandaag, maar morgen, volgende week en over een jaar. Continuïteit betekent vandaag de juiste beslissingen nemen opdat we morgen ook nog succesvol zijn.’’

Hij legt uit dat de consument altijd op nummer één staat, en dat het belangrijk is om naar de consument te luisteren én in het onderlinge contact te investeren. Ook ziet hij het belang in van lokaal ondernemerschap en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap. Continuïteit is daar een belangrijke pijler onder, aldus Van der Sangen.

Verduurzaming en innovatie

Ook is verduurzaming in en rondom de supermarkt van essentieel belang. Zo maakt de Jumbo-supermarkt van Van der Sangen gebruik van ledverlichting en van een systeem dat de juiste verlichting op het juiste moment aanzet. Verder heeft de supermarkt de nieuwste CO2 koeltechniek en maakt het gebruik van warmteterugwinning. Op deze manier is hij dagelijks actief bezig met de verduurzaming van zijn supermarkt.

Er staan nog meer technologische vernieuwingen op de agenda. Zo noemt Van der Sangen de huidige zelfscan-trend waar hij binnenkort ook in zijn supermarkt mee zal starten. Naast het plaatsen van een gloednieuwe zelfscan-unit zal hij zich de komende tijd meer gaan focussen op het aanpassen van de assortimenten en het uitbreiden van de koelsystemen. “We zijn nu 5 jaar open en dat betekent dat we nu een mooi moment hebben om die innovaties ook door te voeren.”

Meer weten over beleggen in supermarktvastgoed?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninsupermarkten

Het belang van de stenen winkel

Volgens Van der Sangen blijft de stenen winkel de komende jaren, ondanks de opkomst van het online boodschappen doen, van groot belang. Naar zijn mening wordt de ‘look en feel’ van supermarkten de komende jaren nog belangrijker en zullen bepaalde ‘emotieloze’ producten zoals een biertje of wc-papier in de toekomst meer online gekocht worden. Deze producten zijn immers bij veel supermarkten hetzelfde en daarmee niet onderscheidend.

Met deze shift naar online, wordt de ruimte in de supermarkt voor genoemde artikelgroepen minder breed. De vrijgekomen ruimte zal volgens Van der Sangen worden ingenomen door de (ultra) versproducten. Volgens hem wil de klant blijvend worden geïnspireerd wanneer die zich afvraagt wat vandaag of morgen moet worden gegeten. Dit valt online minder makkelijk te bepalen, omdat je dan vooruit moet plannen. “Op zo’n moment wil de consument toch geïnspireerd worden. Die inspiratie zal straks zeker in de stenen supermarkt tot uiting komen.”

Ook zal ‘blurring’, de combinatie van eten en winkelen, de komende jaren steeds meer opgang doen. Van der Sangen: ‘’Het is dus heel belangrijk dat je als supermarktondernemer alert bent op waar je klanten op dat moment het meest behoefte aan hebben, zodat je daar op het juiste moment op in kan spelen. In sommige grote steden gaat dit bijvoorbeeld wat sneller dan in een dorp.’’

De impact van corona op de supermarktbranche

2020 was door de corona-uitbraak ook voor de Jumbo-vestiging van Van der Sangen een bewogen jaar. Enerzijds waren er veel zorgen over de gezondheid van de medewerkers en de klanten. Anderzijds was er in de supermarkt sprake van een enorme omzettoename. Waar supermarkten normaliter rond de 5-6% omzetgroei per jaar hebben, heeft zijn supermarkt een omzettoename van maar liefst 20 tot 25% doorgemaakt.

Daarom is John van der Sangen vooral trots. Trots op het team mensen dat in zijn Jumbo-supermarkt elke dag weer klaarstaat voor de consument. Hij realiseert zich maar al te goed hoe fijn dat is, want dat geeft hem de ruimte om ook bezig te zijn met andere zaken. “We hebben een geweldig team mensen waar we elke dag de klus mee klaren. Daar zijn we erg blij mee en trots op!”


Gerelateerde artikelen