Omzet supermarkten stijgt tijdens hamsterpiek met 35%

Boodschappenuurtje bij AH voor senioren in de supermarkt tijdens coronacrisis

Boodschappenuurtje bij AH voor senioren in de supermarkt tijdens coronacrisis

Op basis van een analyse van recente transactiedata van een groot aantal supermarktketens meldt het CBS dat supermarkten in Nederland tijdens de hamsterpiek een 35% hogere omzet hebben gerealiseerd dan in dezelfde week een jaar eerder. De omzet in week 11 (9 tot en met 15 maart 2020) is met ruim € 996 miljoen hoger dan in de week voor kerst 2019, een stijging van 11 procent aldus AGF.

Vooral de omzet van houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta nam procentueel sterk toe. De omzettoename van rijst was met 150 procent veruit het hoogst. De omzet van verse groenten steeg met bijna 30 procent. De omzet van toiletpapier is in week 11 ruim verdubbeld, normaliter zijn de omzetten van toiletpapier vrij constant. De omzet van online verkopen lag 8% hoger dan de week ervoor, dat is een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.

Supermarkten en kabinet nemen maatregelen tegen corona

Als er een plek is waar zo’n beetje alle Nederlanders samenkomen, is het de supermarkt wel. Na een inventarisatie onder supermarktpersoneel sprak het CNV zich bezorgd uit dat personeel het virus kan verspreiden als klanten onvoldoende afstand houden, zo meldt RTL Nieuws. Ook op social media uiten veel mensen hun zorgen over de drukte in de supermarkt.

Het kabinet heeft op 23 maart jl. nieuwe maatregelen aangekondigd waarin ook scherpe regels voor supermarkten zijn opgenomen. Zij mogen zelfs een deurbeleid instellen, maar de branche staat niet te springen op wachtrijen voor de winkels. Het RIVM sluit de optie voor deurbeleid op voorhand niet uit. “Als mensen hierdoor wel voldoende afstand nemen, kan dat waardevol zijn”, zegt een woordvoerder.

Veruit de meeste supermarkten hebben voorzorgsmaatregelen getroffen zoals waarschuwingsborden, schermen van plexiglas en lijnen op de vloer  die aangeven hoeveel afstand klanten moeten bewaren. Ook proberen supermarkten hun mandjes, karretjes en zelfscanners zoveel mogelijk schoon te houden. Iedereen moet verplicht een winkelkarretje gebruiken en de vakkenvullers hebben een speciaal vest aan.

Onrust bij ouderen door ‘seniorenuurtje’

De introductie van een speciaal boodschappenuur in de vroege ochtend voor ouderen heeft volgens Ouderenbond ANBO een averechts effect. Volgens een woordvoerder is het seniorenuurtje een goedbedoelde maatregel, maar heeft die een averechts effect. “Onze telefoonlijn staat roodgloeiend met bezorgde ouderen. Deze aankondiging wakkert bij hen meer angst aan.” Ouderen worden door de acties van de supermarktketens onbedoeld gestigmatiseerd. Veel senioren zouden zich straks minder welkom voelen op andere uren in de supermarkt, omdat zij het ‘speciale uur’ hebben gemist, aldus de woordvoerder op NU.nl.

Ook spreekt de ANBO van een onmogelijk tijdstip. “Ouderen die al bang zijn om hun huis te verlaten of bezoek te ontvangen, moeten nu ineens op speciale uren naar buiten”. Seniorenorganisatie KBO-PCOB vindt ook dat het speciale boodschappenuur te vroeg is gepland, maar kan zich niet vinden in de negatieve reacties die de ANBO van de achterban heeft ontvangen. Volgens directeur Manon Vanderkaa horen zij uitsluitend positieve reacties. Alleen het tijdstip zou later moeten: “Veel ouderen zijn het niet gewend om zo vroeg op te staan.”

 

Bron: AGF | CBS | NU.nl | RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen