Online boodschappen doen onmogelijk voor ouderen

Ouderen laten boodschappen thuis bezorgen

De telefoon van ouderenbond ANBO staat sinds de coronacrisis roodgloeiend. Veel mensen zijn bang om naar de supermarkt te gaan en zoeken hulp voor het bezorgen van hun boodschappen, meldt RTL Nieuws. Online boodschappen bestellen is bijna onmogelijk voor ouderen.

Bernadet Naber van ANBO: “Er zijn veel ouderen en kwetsbaren die in de stress zitten over hun boodschappen. We hebben een beroep gedaan op supermarkten en bezorgservices: houd tijdslots vrij voor de meest kwetsbare mensen die niet naar de supermarkt kunnen of durven, zoals ouderen. Dat probleem moet snel worden opgelost.”

Supermarkten zien het echter nog niet zitten om aparte bezorgmomenten te reserveren voor ouderen en kwetsbare mensen. Picnic geeft aan dat er voorlopig geen aparte slots komen voor ouderen, omdat zij geen data verzamelen over leeftijden. Bij Albert Heijn wordt gewerkt met bezorgbundels en persoonlijke bezorgmomenten, er wordt gekeken naar het creëren van extra bezorgmomenten. Jumbo is vooralsnog niet bezig om aparte bezorgmomenten voor kwetsbare mensen op te zetten.

Omzet supermarkten verschuift naar ochtend

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de coronacrisis zorgt voor verschuivingen in de momenten waarop klanten boodschappen doen. Klanten komen vaker in de ochtenduren en de zaterdag laat een omzetdaling zien.

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK in Distrifood: ‘Tijdens de eerste weken van de corona-uitbraak heeft de zaterdag aan aandeel ingeboet en is de vrijdag juist belangrijker geworden. Ook is er in de ochtend meer besteed ten koste van de middag. Waar in periode twee nog 37,7 procent van de omzet van supermarkten voor 12.00 uur werd geboekt, is dat nu 41,4 procent”. De omzet op zaterdag daalde van 21,1 procent naar 19,3 procent. Het aandeel van de vrijdag steeg juist van 21,2 naar 22,7 procent.

Intelligente lockdown zorgt voor ongekende krimp consumptie

Consumptieve bestedingen dalen scherp tijdens deze coronacrisis. ABN Amro deed onderzoek naar de precieze daling van de consumptieve bestedingen door het coronavirus. Bij een intelligente lockdownperiode van 2 maanden (12 maart tot 12 mei) en een gefaseerde open-up laten de rekenmodellen een ongekende krimp zien van 5 procent. Tijdens het dieptepunt van de financiële crisis in 2009 daalde de consumptie met ongeveer 2 procent.

Het paasweekend is toonaangevend voor de lockdowneconomie. De totale consumptie lag 22 procent lager. De grootste daling deed zich voor in de categorieën gezondheid (-80 procent, overige spullen (-90 procent) en huis, tuin en interieur (-60 procent). De daling in de categorie gezondheid is opvallend, omdat juist deze categorie in de lockdownperiode een relatief sterke toename van de bestedingen zag. De meest voor de hand liggende verklaring is dat consumenten minder hebben besteed aan persoonlijke verzorging omdat men ook tijdens het paasweekend thuis is gebleven.

In de week na 12 maart namen de uitgaven in de categorie huis, tuin en interieur eerst met gemiddeld 25% toe. Daarna volgde een sterke afname: de afgelopen drie zondagen werd gemiddeld 40% minder huis- en tuinartikelen verkocht dan op reguliere zondagen. Het is niet ondenkbaar dat in de week na de aankondiging van de intelligente lockdown mensen bang waren voor een volledige lockdown en daarom deze aankopen alvast deden.

De omzet van de supermarkten daalde met 1,5 procent in vergelijking met vorig jaar en bij de (mini)supers op stations met 71,4 procent, meldt Distrifood. In de weken voor Pasen is ook een afname van de omzetgroei van supermarkten te zien. Daarentegen steeg de paasomzet van speciaalzaken (28,9 procent) en groothandels (28 procent).

Leveranciers, investeer in relatie met de supermarkt

De omzet van merkfabrikanten die rechtstreeks aan consumenten verkopen (direct-to-consumer, D2C) zal naar verwachting geen grote stijging laten zien door de coronacrisis. Vorig jaar was de totale omzet van D2C maximaal € 90 miljoen, zo meldt Distrifood. Corona is vooral een stimulans voor de online supermarkten.

Analisten van ABN Amro: “Leveranciers kunnen zich voorlopig beter richten op het versterken van de bestaande relatie met de supermarkt dan op het ontwikkelen van een volwaardig kanaal rechtstreeks naar de consument.” Zo is Grolsch begonnen met het leveren van bier aan huis in Oost-Nederland, neemt de omzet van boerderijwinkels toe en stijgt de afzet van maaltijdboxen. Partijen als Heineken, Dr. Oetker en FrieslandCampina verkopen al langer rechtstreeks aan de consument, al is het niet onder hun eigen merknaam.

Bij D2C liggen de belangrijkste uitdagingen in het opzetten van logistiek die kostendekkend is en de verwachting die consumenten hebben over het thuisbezorgen van een compleet boodschappenpakket. ABN Amro ziet wel kansrijke segmenten: “Succes is er alleen voor D2C-partijen die één product of één productgroep leveren waaraan de consument een grote toegevoegde waarde toekent en waarvoor hij een hogere prijs wil betalen. Bijvoorbeeld omdat het extreem gemakkelijk, duurzaam of lekker is, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli, proteïnedrankjes of verse maaltijdboxen rechtstreeks van de boer.”

Dit is een samengesteld artikel op basis van meerdere bronnen.

 

Bron: ABN Amro | Distrifood | RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen