Paul Diepstraten over het succes van Rousseau Chocolade: ‘‘Wij weigeren concessies te doen aan de kwaliteit.’’

Annexum verhuurt als beheerder diverse vastgoedobjecten aan ondernemingen. Eén van deze ondernemingen is Rousseau Chocolade: een Limburgs familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar de lekkerste chocolade maakt. En dat volgens een geheim familierecept. Paul Diepstraten, één van de twee directeur-eigenaren van Rousseau, over het succes: ‘‘Op dit moment hebben we 10 eigen winkels en 14 franchise locaties. We hopen dit jaar onze 25ste locatie te openen!’’

De chocolatier huurt de winkel aan het Carboonplein in Kerkrade van Annexum. Over de keuze voor deze specifieke locatie zegt Paul: ‘‘Onze winkel in Brunssum is als laatste vóór Kerkrade geopend en was direct een groot succes. We wilden Kerkrade hier graag bij betrekken. Daarom hebben wij ons gericht op een centrum in Kerkrade dat druk bezocht wordt door mensen die boodschappen doen. Zo zijn we op het Carboonplein terechtgekomen. We vinden het een fijne locatie en de winkel wordt goed bezocht!’’

Een écht familiebedrijf

In 1969 startte Nico Rousseau met de bereiding van pindarotsjes naast zijn baan als bakker. Door toenemende vraag besloten Nico en zijn vrouw al snel om de pindarotsjes los te gaan verkopen, en Rousseau Chocolade was geboren. Tegenwoordig runt Nico’s zoon, Guido Rousseau, samen met compagnon Paul Diepstraten het familiebedrijf. Paul: ‘‘Nu is het 52 jaar later en zijn we als bedrijf gegroeid naar 24 winkels met een volledig chocolade assortiment!’’

Guido en Paul ontmoetten elkaar tijdens hun studententijd in Maastricht. Na jaren werkzaam te zijn geweest als intercedent bij grote bedrijven, merkte Paul dat hij er niet altijd meer plezier in had. Tijdens een etentje in 2006 besloten ze om de handen ineen te slaan. Guido wilde het familiebedrijf graag laten groeien en kon Pauls economische achtergrond daar goed bij gebruiken. En dat is gebleken. Samen met Guido heeft Paul het winkelbestand van 3 naar 24 vestigingen laten toenemen. Paul: ‘‘Ik heb nooit spijt gehad van deze overstap. Het is echt te gek om een bedrijf te besturen met iemand die je voor de volle 100% vertrouwt.’’

Ambachtelijk en duurzaam

Na al die jaren zijn de pindarotsjes nog steeds het meest verkochte product. Jaarlijks gaat er in totaal maar liefst 150.000 kilo melkchocolade doorheen. In de eigen chocoladefabriek in Sittard, waar Rousseau ooit is begonnen, wordt gebruik gemaakt van duurzame kwaliteitscacao van de Belgische leverancier Barry Callebaut. Paul: ‘‘Wij maken betaalbare chocola voor iedereen en weigeren daarin concessies te doen aan de kwaliteit.’’

De chocola wordt geproduceerd volgens een geheim familierecept. Een tipje van de sluier oplichten is er niet bij. Paul lacht: ‘’Geheim blijft geheim. Maar laten we zeggen dat onze chocola vergeleken met die van andere chocolatiers iets romiger en voller van smaak is.’’

Zijn functie als directeur-eigenaar brengt veel werkzaamheden met zich mee. Het ene moment bereidt Paul de chocolade, het andere moment bezorgt hij bestellingen of houdt hij zich bezig met de marketing en de groeiplannen voor de komende jaren. Hij geniet misschien wel het meest van het verbeteren van de chocola op de productieafdeling. Paul: ‘‘Als je wat meer tijd en aandacht besteed aan de productie, dan breekt de chocola nét wat harder en is de glans mooier. Daar geniet ik elke dag nog het meeste van: proberen om een zo goed mogelijk product te maken.’’

Directeur-eigenaren Paul Diepstraten en Guido Rousseau

Impact van corona

En dat de klant deze extra tijd en aandacht weet te waarderen, is één ding dat zeker is. De winkels van Rousseau bleven open tijdens de lockdown en de chocolatier is daardoor nauwelijks geraakt door de coronapandemie. Integendeel. Doordat men thuis meer is gaan genieten, is er het afgelopen jaar beduidend meer chocola in huis gehaald. Paul: ‘‘We hebben vorig jaar een recordjaar gedraaid, met een hele hoge plus. En als ik kijk naar de eerste vier maanden van dit jaar tot nu toe dan zitten we daar alweer 35 procent boven.’’

Meer weten over beleggen in winkels?
Ontdek waar uw kansen liggen en kijk op annexum.nl/beleggeninvastgoed

Helaas kan de deur van de chocoladefabriek de komende tijd nog niet wagenwijd open. Paul: ‘‘In Sittard zit onze fabriek vast aan de winkel. Als klanten een kijkje wilden nemen in de fabriek kregen ze een jas aan en een mutsje op, en konden ze gewoon tussen ons door lopen. Maar dat kan nu natuurlijk even niet.’’ Paul: ‘‘Het is een hele open fabriek en alles wat we doen is een combinatie van machines en handwerk. Dus als je hier binnenkomt, zie je ook echt nog mensen met de spuitzak chocola spuiten!’’

Op naar de 100 jaar

Voor komend jaar kijkt Paul erg uit naar het openen van de 25ste vestiging en het verder professionaliseren van het familiebedrijf. Daarbij zijn Paul en Guido vooral trots op hun werknemers, die de drijvende kracht achter het bedrijf zijn. Paul: ‘‘Anders dan veel andere bedrijven, heeft Rousseau een echt seizoenspatroon, met grote pieken rond de feestdagen. Het is echt super om te zien hoe alle werknemers, zowel in de winkel als in de productie, zich volledig inzetten zodat we na de feestdagen tevreden terug kunnen kijken en kunnen genieten van al het harde werk.’’ Ook is de gemoedelijke (werk)sfeer van vroeger absoluut gebleven. Paul: ‘‘Al hebben we nu natuurlijk wel wat meer machines staan!’’


Gerelateerde artikelen